Gave fra borettslaget

Noen dager før jul, hvert år, får alle beboerne en gave fra borettslaget. En hyggelig overraskelse sånn like før jul. Gaven er alltid en blomst, og de siste årene har det hvert en azalea. Akkurat det har ikke jeg vært noe glad for, men det er ikke for at jeg ikke liker blomsten. Nei, det er for det at den er nesten umulig til å få til å leve over jul. Tror jeg har vært heldig et par ganger, og fått dem til å vokse seg store og fine.

Jeg gjør alt riktig, men det går så feil allikevel… Jeg drukner den i en bøtte vann sånn at den aldri tørker ut, og den står aldri rett over en panelovn osv. Jeg har nesten blitt litt lei meg jeg når jeg har sett den har stått utenfor døren, for jeg syntes det er så trist når plantene mine ikke klarer seg 😢

Fortsettelse følger under bildet….

Da jeg kom hjem i går sto det også en blomstergave fra borettslaget, men denne gangen var det ikke en azalea men en amaryllis. Det er noe som er litt lettere å få til, og jeg øyner et håp om at om ikke lenge så står en fin hvit blomst å pryder stuevinduet mitt. Jeg skal gå til anskaffelse av en sånn bøyle som man setter ned i potten, som støtter stammen når blomstene springer ut. Det hadde jeg ikke forrige gang, og da jeg glemte å snu på den en dag veltet den å gikk i gulvet og knakk. Akkurat det har jeg tenkt å unngå denne gangen.

Jeg hadde en pyntepotte som så ut som den var belagt med gull og som hadde vært veldig fin til amaryllisen… Dessverre så var den akkurat for liten, sånn at potten ikke kom helt i bunnen. De andre jeg hadde, to forskjellige hvite, var alt for store så stakkar’n druknet nesten oppe i der. Da måtte det bli denne beige potten, som vel ikke er så ille?

Noen som vet, bør amaryllisen pottes om i en større potte med mer jord? Eller er det greit at den står i den den kom i?

#gave #borettslag #blomster #planter #azalea #amaryllis #stell #blogg

12 kommentarer
    1. Amaryllis er en fin juleblomst! Jeg pleier å bare la den stå i potta den kom i. Når den er avblomstret, klipper jeg av blomstene så den ikke danner frø. Deretter vanner jeg den litt til før jeg slutter med, lar den visne ned og setter den kjølig. Deretter står den bare i potta til jeg begynner å vanne den igjen på høsten, og da kommer den som regel igjen med blomster. Azalea tåler ingen tørke i det hele tatt, og det er smart å sette den i ei bøtte med vann, gjerne tilsatt litt eddik, før den blir tørr.

    2. amaryllis har jeg aldrig hatt så der kan jeg ikke tipse om noe,men vakker er den ,azalea hadde jeg et år og dei blei store og fine og levde lenge 🙂 i år har jeg 2 kvite julestjrner ,men dei ser ut til å så smått få lyst til å takke for seg,så mulig jeg må ha noe annet til julehelgen ,lykke til med juleblomsten din da 🙂

    3. Fin blomst, stor og lekker. Noe slikt noe gir ikke borettslaget mitt sine beboere. Det er mange gaver man kan få. Vi kan heller håpe på at de kan skaffe noe allt kan ha glede av hele året f.eks varmekabler på trappene slik at det blir isfritt hele vintern. Kommer det underkjølt vann er det helt umulig og gå. Det jeg mener kan du lese om på isfritt.no Mine foreldre har montert det og er fornøyd og flere borettslag har det.

    4. Jeg har også problemer med å holde planter og blomster hehe men det er jo fint med juleblomster. Tenkte jeg skulle kjøpe meg en sånn eller svibel i dag 🙂

    5. fruensvilje: Tusen takk ;o)) Julestjerner har jeg også hatt, og som oftes pleier de å takke for seg før julaften. Et par ganger fikk jeg tak i et prakteksemplar, og den ble til slutt en stor busk som måtte stå på eget bord. Noen blomster ble det dessverre ikke.

    6. Helge: Det at trappen er isfri, er veldig viktig slik at ingen gÃ¥r over ende Ã¥ slÃ¥r seg. Det kan bli dyrt for borettslaget det… Allikevel er det hyggelig med en blomst før jul ;o))

    7. Toini: Tusen takk ;o)) Ja jeg syntes det er en fin gest av borettslaget Ã¥ gi oss en blomst. Fikk tips fra en venninne om at det var ikke nødvendig Ã¥ potte om den. Jeg kommer til Ã¥ passe pÃ¥ som en hauk, sÃ¥nn at den fÃ¥r det stellet den skal ha… Vil jo gjerne at den skal vokse seg stor og blomstre ;o))

    8. Tone: Jeg har jo litt problemer med å holde liv i planter som kommer med blomster, så det blir spennende å se hvordan dette går. Svibler er også fint, men jeg syntes du lukter litt for intenst.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg