Pittbulljedda gjør ting hun ikke har gjort før…

På torsdagen tok jeg på meg kokkehatten, og forberedte meg til en dag på kjøkkenet. Et rom jeg i grunnen ikke oppholder meg i mer enn høyst nødvendig. Jeg er ikke noen mester i å lage mat, heller ikke på å bake. Det stopper meg ikke fra å prøve igjen og igjen, med forskjellige resultater.

Først stekte jeg medisterkaker av en 1 kg med medisterdeig… Akkurat det kan jeg, og de ble veldig saftige og gode. Så gode at jeg bare måtte prøvesmake et par mens de fortsatt var varme, mmmmm 😋

Så kommer vi til det jeg ikke kan, eller kanskje jeg skulle si det jeg aldri har gjort før…  En av de kakene jeg liker veldig godt er kromkaker, men jeg har aldri stekt dem selv. Da min mor levde, så var det hun som stekte å jeg var rullemester. Noe jeg etterhvert ble veldig god på…  Etter at jeg var ferdig med medisterkakene bestemte jeg meg for å lage kromkaker.

Det å lage røren var ikke noe problem, men så skulle jeg steke… 😆😆

Den først kromkaken er den som ikke er rullet, og som ser ut til å ha sola seg alt for mye. Ettersom jeg ikke hadde stekt før, fulgte jeg veldig nøye med, og så at kromkaken var ganske lys å tenkte at jeg rakk å hente noe på benken. Det var snakk om et par sekunder, og da ble resultatet som du ser over her. De to neste var nok også litt vel mørke, men så ble det noe bedre. Må nok jobbe litt med saken skjønner jeg, hihi 😉

På kvelden koste jeg meg med egenproduserte kromkaker til kaffen, sammen med sandnøtter og brune pinner som bestisen Anne og kusinene hennes hadde bakt. Som du kan se av bilde ble også disse to kromkakene litt vel brune, men de smakte veldig godt da 😊

Dessverre så måtte det gamle gode kromkakejernet pensjoneres, noe det egentlig burde ha blitt sist gang det ble brukt for et år eller to siden. Teflonen skreller av hele tiden, og det er ikke bra. Må nok se meg om etter et nytt jern jeg da.

De fleste viser fram fine perfekte kaker, men jeg syntes det er litt viktig å vise at det ikke alltid blir perfekt… I alle fall ikke for meg 😉

#bake #steke #medisterkaker #kromkaker #mislykket #kromkakejern #julekaker #blogg

6 kommentarer
    1. ja vi ser som regel bare de fine kakene…og jeg er sikker pÃ¥ at det er flere en deg som fÃ¥r mørke kromkaker! hihih..Ser godt ut..og kos deg! GOD JUL!

    2. Jeg synes du er flink til Ã¥ bake, – har sett sÃ¥ mye god gjærbakst pÃ¥ bloggen din. :o) Ellers er det jo litt spennende med sÃ¥nt man ikke har gjort før. Krumkakejernet her steker veldig raskt, sÃ¥ her ble det ogsÃ¥ noen skikkelig brune som gikk til fuglemat, hihi. NÃ¥r man finner ut at steketiden mÃ¥ bli kortere, sÃ¥ blir resultatet bedre. Krumkaker er godt da, og passer ellers i Ã¥ret ogsÃ¥, selv om jeg visst nesten bare steker det til jul.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg