Trening, bÃ¥de godt og vondt….

De siste årene har kroppen og spesielt leddene mine blitt i mer dårlig forfatning, og for at jeg ikke skal bli helt stiv må jeg trene jevnlig. Jeg har forsøkt å trene på egen hånd på diverse helsestudioer, men det har ikke fungert så veldig bra. Ettersom jeg alltid har vært sterk i kroppen, har jeg kjørt i gang alt for hardt å endt opp med mer smerter og vondter enn før jeg startet. 

Hode mitt er fortsatt av den oppfatning at jeg orker like mye som før, men det er dessverre ikke tilfelle lenger. Der jeg før kunne sitte i yoga-stilling, og til og med klare å legge det ene benet bak hode, har jeg til tider mer enn nok med å klare å bøye knærne såpass at jeg får satt meg ned. Det er både frustrerende og deprimerende….

For å unngå at jeg stivner helt til i kroppen, må jeg trene et par ganger i uken sammen med manuelterapeuten min. I tillegg gjør jeg noen av øvelsene her hjemme, morgen som kveld. For bare noen uker siden hadde jeg problemer med å sette meg ned, komme inn og ut av bilen og i det hele tatt bevege meg. Nå har dette snudd, og selv om jeg fortsatt er stiv å har smerter er det definitivt mye bedre enn det har vært på lenge.

Jeg var til trening i går, og da jeg kom dit var det litt problematisk å komme seg ned trappa, men det gikk. Etter en times trening føltes både muskler og ledd myke å langt mindre smertefulle. Det bekrefter at trening er noe man har godt av, selv om det er smertefult.

Nå vet jeg jo også at ettersom temperaturen stiger ute, blir kroppen min langt mindre stiv… Så jeg nærmest går å venter på varmere tider ;o))

#helse #trening #øvelser #smerter #vondter #stiv #ledd #muskler #kropp #blogg

6 kommentarer
    1. Du er så flink! Kunne ønske jeg var like flink som deg <3 Jeg har meldt meg inn på et kampsortsenter da og skal begynne med kickboksing et par ganger i uken, men selvfølgelig blei jeg jo syk rett etterpå og har ikke fått begynt enda. Skulle dit på tirsdag, men jeg er fremdeles ikke i form etter jeg var syk, så jeg venter heller til neste uke for å være sikker 🙂

    2. Elevele: Jeg har vel innsett at dette er noe jeg bare mÃ¥ gjøre, eller kommer jeg til Ã¥ ende opp med Ã¥ gÃ¥ med krykker. Ã… det har jeg ikke noe lyst til… Wow, kickboksing høres voldsomt ut… Du fÃ¥r fortelle om det nÃ¥r du er i form igjen, og har hatt din første trening ;o))

    3. Bra at man trener uansett hva det er. All bevegelse er fin trening. Sjøl så går jeg veldig mye, vet at jeg skal gå en tur i kveld. Man bør gå litt mer og ikke gro fast i sofaen men så ofte er det TV eller nett som til at man ikke går en tur.

    4. SÃ¥ flink du er! ja det er ikke lett Ã¥ gjøre det pÃ¥ egenhÃ¥nd nÃ¥r kroppen begynner Ã¥ si i fra…for det er fort gjort Ã¥ trene feil..sÃ¥ lurt Ã¥ ta det der….jeg har kjøpt meg tredemølle og gÃ¥r pÃ¥ den sÃ¥nn ca annen hver dag nÃ¥…for Ã¥ kunne gÃ¥ riktig og fÃ¥ opp pulsen litt..det gÃ¥r ikke nÃ¥r jeg gÃ¥r tur ute..da mÃ¥ jeg se hvor jeg gÃ¥r.. Du fÃ¥r stÃ¥ pÃ¥…ha en god kveld!

    5. Helge: Godstolen har lett for Ã¥ holde fast pÃ¥ kroppen, nÃ¥r man først har satt seg. Vi burde nok alle som en være mer aktive… Jeg er nok ikke sÃ¥ aktiv om vinteren, men det er jo pÃ¥ grunn av at jeg blir sÃ¥ stiv nÃ¥r jeg er ute. Etterhvert som det blir varmere i været, kommer nok ogsÃ¥ jeg til Ã¥ gÃ¥ mer pÃ¥ tur ;o))

    6. Toini: En bra ting med Ã¥ ha en som passer pÃ¥, er jo nÃ¥r jeg egentlig ikke har lyst til Ã¥ trene for det verker… Ja da er han der til Ã¥ lirke meg videre, sÃ¥nn at jeg faktisk kommer meg igjennom øvelsene mine allikevel ;o))

      Tredemølle er en fin måte å trene både ben, pulse + + Jeg kan dessverre ikke gå på den, for jeg blir så svimmel. Har prøvde om og om igjen, med samme resultatet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg