Anne’s gode skoleboller

Etter at jeg skrev om de gode skolebollen jeg fikk i går, ble jeg spurt om jeg kunne legge ut oppskriften. Den hadde jeg ikke, så jeg var nødt til å spørre bakemesteren, Anne, og jeg kunne få den og legge den ut. Det fikk jeg vettu ;o))



Dette trenger du:
500 gr mel, 150 gr smør, 1 dl sukker, 3 dl melk, 50 gr gjær + kardemumme (har ikke noe mål, men ikke bruk for mye,1 ts kanskje) Du trenger også vaniljekrem, og her kan du enten lage selv eller kjøpe ferdig i butikken (det siste går like greit)

Slik gjør du:
Smuldre smør og sukker i melet, varm melken til 37 grader og bland gjæren ut i melken. Bland deretter inn de tørre ingrediensene. Det kan hende du må bruke mer mel, hvis deigen blir for klissete. 

Hev deigen under plast i ca 1 time.

Ha deigen ut på bordet og kna og arbeid med den litt, og rull ut en lang pølse. Del så opp i emner som veier 90 gr hver.

Etter emnene er trillet ut til runde fine boller, lager du en grop på toppen med fingeren. I gropen fyller du vaniljekremen, og setter bollene til heving en stund til.

Det står ingenting om å pensle i oppskriften, men ta et egg og pisk sammen med 1 spiseskje med melk som du bruker til å pensle dem før de stekes.

Bollene stekes midt i ovnen på 250 C i ca 10 minutter.

De blir ca 10 boller fra denne oppskriften, men vil du ha litt ekstra til fryseren så er det bare å doble all ingrediensene.

#bake #skolebolle #bolle #oppskrift #blogg

4 kommentarer
    1. Toini: Jeg har aldri prøvd meg på skoleboller selv, men etter å ha kost meg med dem i går fikk jeg litt lyst til å prøve neste gang jeg baker. Hvis du prøver deg, for du skrive litt om det på bloggen ;o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg