Nymotens fugleskremsel

I år har det dukket opp lange teleskopstenger med noen svarte fugler som svinger i vinden oppe på takene her omkring. Første gangen jeg så det var på taket nede på en av høyblokkene ved t-banen, og da trodde jeg at det var noen unger som holdt på med en flyvende drage. Nå har disse nymotens fugleskremslene dukket opp på flere og flere tak. Jeg ser rett ned på tre stykker fra balkongen min.

Vi har vært plaget med at måkene kommer opp å legger egg på taket, eller nede på parkeringsplassen. De er jo veldig beskyttende ovenfor ungene sine, noe som ofte byr på konfrontasjoner. I alle fall når ungene spaserer blant og under bilene, og folk prøver å hente ut bilen sin… Det er ikke alltid like enkelt.

Så lenge det er vind i luften har de en funksjon, men hva når det er helt vindstille… I dag har det vært en sånn dag, og da kommer fuglene med en gang. De har ingen respekt for slappe artsfrender laget av stoff.

Skal bli spennende å se hva som skjer utover våren, om måkene holder seg på avstand eller om de rett og slett gir blaffen. Personlig tror jeg kanskje at vi ender på siste varianten, for måkene er noen luringer ;o))

#moderne #fugleskremsel #fugler #måker #skremsel #blogg

14 kommentarer
    1. Har ikke sett noen slike, men på en Kafe i Ravnedalen så har de utplassert flere store ugler, og de tror jeg har sin effekt på måkene. De står på taket og flaggstanga og sånne plasser, er ikke meninga de skal flakse og fly.

    2. Marit: Jeg har også sett at enkelte kafeer har satt ut fugler, for å holde måkene borte. Disse her vaier og flyr fint i vinden, men om det hjelper skal bli spennende å se.

    3. Ja jeg har sett noen sÃ¥nne jeg ogsÃ¥..og de burde jo henge litt ned fra en stang..i lufta..for da er det jo noe bevegelse…jeg skvatt første gang jeg sÃ¥ det..og sa til Bjørn..SE…en stor fugl! hihihi..HÃ¥per det hjelper hos dere da…

    4. Toini: NÃ¥r det blÃ¥ser svever de riktig sÃ¥ fint, og ser ganske sÃ¥ fryktingydende ut. NÃ¥ som det er vindstille, henger de slapt ned…. Vi fÃ¥r se hva som skjer utover vÃ¥ren.

    5. Margrethe: Jeg fulgte litt med pÃ¥ dem i gÃ¥r ettermiddag, da var det litt vind og de fløy høyt Ã¥ lavt avhengig av vinden. Selv skjærene holdt seg faktisk litt pÃ¥ avstand, men de satt Ã¥ kikket pÃ¥ dem sÃ¥ om de har skjønt de ikke er farlig… Se det fÃ¥r vi se ;o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg