Østensjøvannet, en perle…

Jeg er så utrolig heldig som har en sånn perle som Østensjøvannet like i nærheten av der jeg bor. Et rikt fugleliv som man kan fotografere eller bare sitte å nyte, og mulighet for å gå, jogge eller sykle på tur. Akkurat hvor mange sorters fugler det er ved og omkring vannet er jeg usikker på, men det er en del.

Vi (bestisen og jeg) hadde håpet at vi skulle være heldig å få se noen unger, men de eneste vi så var Sothøna sine. Paret hadde vel 5 stykker etter hva jeg kunne se. Vi kom i snakk med en jente som satt med et langt større og kraftigere kamera enn det vi hadde. Hun fortalte at de siste to årene hadde fuglene hadde spredd seg mer utover langs vannet. Sånn at man måtte ha både tålmodighet og mye flaks, pluss en god linse for å få tatt noen bilder av dem. Jeg skulle teste Olympus Pen-kamera mitt, og syntes allikevel at jeg kom hjem med et knippe gode bilder.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Her er Sothøna med noen av ungene sine.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det pleier å være en del svaner ved vannet, men i dag fant vi bare denne ene. Den var så opptatt av å pusse fjærene sine at den så ikke opp en eneste gang. Grågås og Canadagås er ganske mange av, og de dukker opp over alt ;o))

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dolly tok seg en liten hvil i det fine været, det blir sikker varmt for dem også når sola står høyt på himmelen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Donald gikk å rusla blant de lange bladene, huket seg ned for så å kikke opp igjen. Det virket nesten som om han lekte gjemsel ;o))

Som jeg skrev om i mitt forrige innlegg, så slet jeg med øyne som sved og rant i dag. Selv om jeg koste meg med å rusle rundt ved vannet, var det også veldig slitsomt. Spesielt når øynene rant så mye at jeg nesten ikke så skjermen på kamera. Var veldig usikker på hvordan bildene ble, men når jeg kom hjem og fikk lastet dem opp på PC så jeg at de var bedre enn jeg trodde.

Dette var første gangen jeg fikk testet ut Olympus Pen-kamera mitt ordentlig. Jeg har kun to linser til kamera, standard linsen 14 – 42 mm og 40 – 150 mm. Standard linsen har jeg tatt noen bilder med her hjemme, mens den andre hadde jeg ikke fått testet noe særlig. Alle bildene i innlegget her er tatt med den linsen ;o))

Det kommer kanskje et innlegg til en annen dag fra Østensjøvannet med flere av bildene jeg tok i dag.

#fotosafari #foto #bilder #natur #fugler #fugleliv #sothøne #unger #grågås #canadagås #østensjøvannet #tur #ute #utpåturaldrisur #kamera #olympus #pen #linser #blogg
 

10 kommentarer
    1. Tone: Tusen takk ;o)) Ja denne gangen brukte jeg autofunksjonen, men alle bildene er tatt med 40 – 150 mm linsen. Ja jeg zoomet inn på noen av bildene.

    2. Det der er en vakker perle slik midt i Oslo. Har vært der selv 3-4 ganger og vil sikkert dra ditt igjen. Mange plages av pollen om dagen men nå er det meldt regn til uka. Og det er bra mot den tørre bakken og dessuten blir det mindre pollen da. Ha en fin dag.

    3. Helge: Ja det er så flott ved Østensjøvannet, og det er fint å ha det så nære. Jeg har vært allergisk i flere år, men det har ikke vært så plagsomt så jeg har ikke gjort noe med det. Nå ser det ut til at jeg gjør noe med det, for sånn kan jeg ikke holde på… Det hadde vært deilig med regn, og ikke bare litt men et par dager hvor det kom nok til at jorden blir godt hjennomvannet. Ha en fin lørdag.

    4. Toini: Tusen takk, og skal jeg være helt ærlig så ble jeg veldig fornøyd med alle bildene jeg tok. Dette er helt klart et godt kamera, og en fin erstatning for speilrefleksen som er tyngre å bære på. Rundt Østensjøvannet er det flott å rusle, i tillegg til at det så mye å ta bilder av ;o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg