Jeg plantet en løk

Fra jeg var barn har jeg stukket frø, stener og løker ned i blomsterpotter for å se om det ble noe ut av det. Vet ikke helt om moren syntes at det var så festlig, damen med grønne fingre som pyslet om blomstene sine hver dag. Hun oppdaget fort når noe kom stikkende opp av jorden, som ikke var ment til å være der….

Før helgen var jeg nede på Meny på Bryn og handlet, og da jeg var tom for løk kjøpte jeg en to-pakk. Så vel ikke så nøye på dem, bare klemte litt på den ene for å kjenne at de var faste og fine. Forrige dagen skulle jeg lage en pasta bolognese, og tenkte at jeg skjærer opp en løp og slenger i for litt ekstra smak. Da oppdaget jeg det, hihi!! Jeg skulle klippe av “strømpen” rundt løkene, og så en voldsom bladvekst på toppen av løken. 

Den var ikke lenger fast å fin, så jeg valgte å ikke bruke den i bolognesen min, mer under bildet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I stedet for å kaste den fant jeg en blomsterpotte og plantet den i den. Bladene på toppen lå helt sidelengs da jeg satte den ned, men nå et par dager etter har de begynt å reise seg. Jeg leste at når man setter løk så skal man vanne ofte og godt, noe jeg også har gjort.

Jeg har aldri plantet en mat-løk i jorden før, så det skal bli spennende å se hva som skjer fremover. Hadde vært hyggelig om det hadde kommet flere, men da burde den kanskje ha stått i en større potte??

Har du plantet løk på denne måten, hvis ja, hvordan har du da behandlet den?

#løk #plante #matløk #grønnsaker #blogg

18 kommentarer
    1. Du får ikke flere løker, men det grønne er fint å kutte opp og bruke. Om du ikke gjør noe med den, så vil den blomstre og sette frø du kan så. Ellers kan man få tak i setteløk. Sjalottløk danner flere løker om man setter de, om de ikke er sprøytet mot spiring før de kommer i butikkene.

    2. annebe: Hehe, mamma var vel ikke akkurat like fornøyd, når rare blader dukket opp i blomsterpottene hennes. Skal bli artig å se om det blir til noe dette her ?

    3. Toril sin hverdag med musikken og kattene: Hehe, det kom mange rare blader opp av blomsterpottene. Noen ble dratt opp, mens andre fikk livets rett, og fikk egne Potter. Det ble både paprika, tomatplanter uten tomater og noe annet rart. Jeg er spent på hva dette blir ?

    4. deveny: Jeg fikk nettopp vite at det ikke blir noen flere løker. Det jeg kan forvente er at det etterhvert kommer blomster, hvor jeg kan høste frøene…. Krysser fingrene for at det skjer ?

    5. frodith: Den vokser og koser seg fortsatt ;o)) Fikk vite at det blir ikke noen flere løk i potten, men den vil mest sannsynlig komme med blomster utpå sommeren og så kan jeg høste frøene. De igjen vil gi flere løk ;o))

    6. Maria: Jeg tror nok at jeg må flytte den over i en større potte etter hvert, men enn så lenge kan den stå der den er. Jeg håper jo den kommer til å klare seg ;o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg