Jeg var på jakt i natt

En av de tingene som kan ødelegge sommeren for meg, er hvis det er mye veps. For jeg er livredd for vepsen, og begynner å kaldsvette bare jeg hører dem. Kommer de for nære stivner jeg, eller jeg løper hylende vekk. Nå skal det jo også sies at jeg reagerer på vepsestikk, så det gjør jo at jeg ikke er overbegeistret for disse svarte og gule hissigproppene.

Jeg har vært heldig så langt i sommer, og ikke en eneste veps har klart å komme seg inn i heimen. Inntil sent i går kveld. Da jeg skulle legge meg surret en illsint veps inne på kjøkkenet. Jeg klarte faktisk å samle masse mot og fikk den lurt inn i et glass å trodde jeg klarte å slippe den ut. IKKE, den fløy tydeligvis over hode på meg og inn igjen. Det oppdaget jeg ikke med en gang, men etter at jeg hadde krøpet under dyna hørte jeg den summe ute i stua.

Licensed from: willoc0604 pixabay.com

Jeg kom meg opp og begynte å jakte på den, men den klarte hele tiden å komme unna. Den var smart nok til å holde seg oppunder taket, og dit rakk jo ikke jeg. Etter en stund ble det stille, og jeg var sikker på at den hadde flydd ut på balkongen så jeg smalt igjen døra og la meg igjen. Gleden varte ikke lenge, for den hadde ikke flydd ut allikevel. Jeg var så trøtt og orker ikke å jakte noe mer, men det orket kattene.

De var elleville og vepsen fikk kjørt seg… Det var til slutt Ronja som gikk til angrep og fanget kreket, og da var det ikke lenge før livet ebbet ut. Jeg skled deretter inn i drømmeland med lav puls, og da jeg sto opp i dag lå vepsen død på stuegulvet. Om kattene var stolte over bragden vet jeg ikke, men da jeg gikk for å fjerne kadaveret spradet de rundt med høy haleføring 😊

I dag er alle vinduer lukket på balkongen ettersom regnet øser ned, så da kommer det neppe inn noen veps.

#innsekter #veps #fobie #panikk #jakt #katter #blogg

14 kommentarer
    1. veps liker ikke jeg heller,var ute og plukket rips i dag og vepsen ville hele tiden under skjørtet på meg,så nå skal resten av bærene plukkes med langbukser på :=) skjønner godt att du ikke fikk sove med et slikt utyste i hus,og flinke pusen :=)

    2. Ikke glad i innpåsliten veps i allefall.. ikke vært plage med veps foreløpig i år.. men er det ikke ofte når man sitter ute å spiser på sensommeren at den dukker opp da.. Ha en fin kveld <3

    3. Jeg dreper aldri veps. De er pene selv om de kan stikke og være plagsomme. Men jeg ikke sett så særlig mye av de i sommer. De få jeg har sett har jeg fått ut. Er mere irritert over fluer og de dreper jeg hvis jeg klarer det.

    4. frodith: Det ser ikke sÃ¥nn ut… Ronja pleier Ã¥ fange humler i poten, uten at hun blir stukket. Begge kattene mine har veldig mye pels under potene, sÃ¥ det kan jo være en faktor.

    5. fruensvilje.blogg .no: Huff ja det er nok beste å holde vepsen på utsiden av skjørtet ditt. Tror nok at jeg ville ha hatt langbukser på. Har heldigvis ikke fått inn noen flere veps de siste dagene, men de kommer nok.

    6. annebe: Vepsen er vanligvis veldig begeistret for meg, om det er for at jeg bruker krydre parfyme eller at de bare finner meg uimotståelig, hihi!! Høsten er nok den tiden vi ser mer til vepsen, så jeg får nok mer besøk.

    7. Helge: Jeg pleier ikke å drepe vepsen, prøver å få den ut først.
      Blir den derimot veldig agressiv, har jeg ikke noe valg. Jeg er litt allergisk, så det er ikke så bra om jeg blir stukket.

    8. Toini: Kattene et gode jegere, og de tar gjerne opp kampen hva jeg ikke får tak i vepsen. Jeg har nok ikke sett den siste
      Vepsen her inne i heimen er jeg redd. Prøver å få de ut, men de er ikke så lette å jage ut dessverre.

    9. Søtmonsen :)): Ja det er det rare at de skal opp i ansiktet. Kan det være noen stoffer vi utsondrer tro? Om de kommer ned mot gulvet, så kaste kattene seg over vepsen å da varer det ikke lenge før jakten er over.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg