Noen nye grønne planter

For en stund siden hadde jeg en ordentlig opprydding i plantesamlingen min. Triste og slitne planter ble sendt til de evige grønne marker, og det ble veldig tomt i vinduskarmene mine. Jeg gjorde ikke noe med det da, men sånn litt etter litt har jeg investert i noen nye grønne planter.

Med hånden på hjertet må jeg innrømme at jeg ikke alltid har vært flink til å ta vare på plantene mine. Jeg glemmer å vanne dem, så de som trenger mye vann visner bort og dør. Lover meg selv hver gang jeg kjøper nye planter, at DENNE GANGEN skal jeg være flink å ta vare på dem….!! Det går bra en stund, og så glir det ut igjen.

Denne gangen derimot skal jeg være flink!!

Det sto på potten hva dette var, men siden den var for liten kastet jeg den og pottet den om. Tror at det er en Grønnrenner, men helt sikker er jeg ikke.

Denne kalles Pilea depressa (Dark Moon)

En klassisk Eføy måtte jeg jo også ha ;o))

Dette er en Pepperomia sort, men hvilken er jeg ikke sikker på.

Dette er også en Pilea og en Pepperomia sort.

Eføyen kjøpte jeg på Hageland på Lørenskog, mens alle de andre kjøpte jeg hos Plantasjen nede på Alna. Plantasjen har jo salg i disse dagene, så jeg fikk dem alle for under 300,-  Det er ikke bare Grønnrenneren som trenger ny potte, men jeg har ingen som passer til de andre 3. Plantasjen har ikke de pottene jeg liker, men det har Hageland så jeg får stikke innom å skaffe noen.

#natur #planter #grønneplanter #eføy #grønnrenner #pepperomia #pilea #nytt #stell #hageland #plantasjen #blogg

18 kommentarer
    1. annebe: Tusen takk ;o)) Jeg kunne nok ha hatt litt mindre planter egentlig, men så syntes jeg at blir litt triveligere i vindu. Må bare bli litt flinkere til å se etter dem.

    2. frkfrontend: Tusen takk ;o)) Jeg klarer som regel å holde liv i de grønne plantene, i alle fall de fleste av dem, men er nok ikke like flink med de som har blomster ;o))

    3. Kjempeflotte plantene dine er! Jeg er imponert, for hos meg dør de bare de kommer inn i huset. Du må jo ha grønne fingre jo 🙂
      Her i huset står ikke noen grønne planter seg pga kattene. I så fall blir det falske planter som tåler katter og lite vann 🙂
      Ønsker deg en kjempefin søndagskveld <3 🙂
      Purr, purr, fra Toril og kattene

    4. De var fine og her er det også sånn at de overlever kun de som trenger lite vann, for ja jeg har varme hender men de stakkars blomstene får ikke kjenne stort til dem 🙂 Jeg må også kjøpe noen nye for jeg har nye stue og den trenger litt blomster

    5. kjekt med litt nye planter i vinduskarmen,jeg har et par som er 27 år gamle :=) noen har jeg hatt noen år og dei nyaste er dei som visner først,tenkte i går att noen nye hadde gjort seg her også,i samme slengen som 3 havnet i komposten.Det var en knippe vakre planter du fornyet deg med,satser på att noen iallefall velger å bli hos deg lenge

    6. Toini: Tusen takk ;o)) Det er nok det lureste å få de i større potter, så fort som mulig. Jeg har noen små palmer i småpotter, og de er tørre nesten før jeg får satt bort vannkannen ;o))

    7. Toril sin hverdag med musikken: Å jeg takker og bukker for komplimentet ;o)) Jeg har nok ikke veldig grønne fingre, og plantene holder seg ved liv bare på ren viljestyrke, hihi! Det hender nok at kattene spiser på plantene mine selv om de ikke tåler det… Ha en flott søndagskveld.

    8. Mariann: Tusen takk ;o)) Nå har jeg bestemt for at jeg IKKE skal glemme å vanne plantene mine. Har lagt inn melding på kalenderen, så hver søndag får jeg påminnelse om å gjøre det. Så da er det mulighet for at jeg klarer å holde liv i disse jeg har nå ;o))

    9. fruensvilje.blogg .no: Jeg har både nye og gamle planter her hjemme. De eldste har jeg arvet etter mamma, og de er godt over 20 år. Litt stolt at jeg har klart å holde liv i dem. Får se om jeg er like flink med de nye nå da ;o))

    10. Så mange fine planter, – kjekt med sånne som ikke skal ha vann så ofte. Jeg har Vrifrukt (Streptocarpus), Saint Paulia og Pelargonia, som heller ikke skal ha så mye vann. De to førstnevnte trives ikke i sol.

    11. Hanne Beate: Tusen takk ;o)) Jeg har endelig fått kjøpt potter, så nå skal de få litt bedre plass til å utfolde seg. Håper det gjør at de trives enda bedre ;o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg