Litt overgrodd var det jo..

Endelig har jeg fått vært på gravlunden å sett til graven til foreldrene mine… Jeg har hatt så dårlig samvittighet for at det har gått så lang tid siden jeg var der, og gruet meg nesten til å se hvordan det sto til med plantene. Ute var det knallvær med sol og veldig deilig temperatur, i motsetning til tirsdagen hvor regnet silte ned omtrent hele tiden.

Ettersom det har vært så ekstremt tørt her på Østlandet i sommer, trodde jeg at jeg bare skulle finne noen tørre kvister. Det var heller motsatt, for både rosen og de spanske margerittene hadde klart seg helst fint. Alle blomstene på rosen var avblomstret, og den har vokst seg ganske stor siden sist så jeg må beskjære den noe før vinteren kommer. Margerittene var blitt så ekstremt store at de var høyere enn rosen. Lubeliane som sto langs kanten, var derimot mer eller mindre borte. Det sto bare et par planter igjen innerst ved stenen.

Det var veldig overgrodd innen jeg fikk luket og klippet av det som var avblomstret. Jeg syntes jo ikke det var så fint etterpå heller jeg da, men nå skal det få stå sånn fram til søndagen. Da skal jeg ta meg en tur på et hagesenter å kjøpe noen planter med høstlyng, og sette det ned. Noen syntes det kanskje er litt tidlig, men jeg syntes det er greit å plante det nå ettersom sommerblomstene ikke er fine lenger.

Når jeg drar for å luke og ordne på gravlund sjekker jeg alltid avisen for begravelser. Syntes ikke det passer seg å stå der med låvedøra i været, mens andre står ved siden av for å ta farvel med en av sine kjære. I tillegg kan det også være veldig vanskelig å få parkert, mens seremonien pågår. Det var to begravelser i går, og jeg passet på å være der midt i mellom de to.

Steller du egen grav, eller tar gravlund seg av det?

#gravlund #stell #planter #overgrodd #blogg

8 kommentarer
    1. Er vel ikke fortidlig med røsslyng nÃ¥…høsten kommer fort..og det er jo ikke vits Ã¥ plante noe annet nÃ¥…Jeg tror jeg skal gjøre det samme til uka…

    2. annebe: Det har du rett i… Da mÃ¥ man nesten fly der flere ganger i uken, men det blir det ikke til at jeg gjør. Blir nok bra nÃ¥r høstlyngen blir plantet tenker jeg ;o))

    3. Alltid godt Ã¥ fÃ¥ kommet seg pÃ¥ grava og sjekke at alt er ok! Vi gjør det selv – har hver 3.uke pappa, søs og jeg – steller gravene til mamma og onkel selv! Klem <3

    4. Margrethe: Jeg pleier vanligvis å være der 1 gang i måneden, og oftere om sommeren. Det er bare dette året jeg har vært så sløv. Vi har rådyr på gravlunden, som spiser av blomstene og derfor bør man gå litt ofte for å se om at alle plantene er der. Jeg har måtte plante om noen ganger.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg