Jeg har aldri sett det så fult

Også i dette innlegget har jeg tatt med bilder fra gravlunden, blir liksom ikke helt ferdig med det ;o)) Det kan godt være at jeg har fortalt om dette tidligere, i fjor eller et eller annet år, men i år var det bare helt storslagent.

Nede på Alfaset gravlund står det et gigantisk epletre, men veldig små epler på. Det er alltid mye epler på treet, men i år syntes jeg det har overgått seg selv. Med det samme jeg begynte å gå nedover mot graven til foreldrene mine så jeg det. Det lyste rødt overalt på treet, og jeg måtte bare ta bilde av det…

Bildet ble ikke så klart som jeg hadde håpet, men det er ikke vanskelig å se hvor mange epler det er på treet.

De ser så innbydende ut der de henger, men la deg ikke lure… Et år tok jeg med meg et par epler hjem for å smake på, men jeg tror aldri at jeg har smakt på noe så suuuuurt noen gang. Fuglene derimot elsker dem, og de er hjertelig velkommen til å høste hele treet for min del, hihi!

Ingen av eplene er spesielt store, så jeg vet ikke om dette er en spesiell sort eller om de bare har blitt sånn over tid. Hmm, en tanke… Kanskje jeg skal ta med et eple og ta ut frøene å se hva som blir av dem. Kanskje jeg får meg et lite epletre også ;o))

Har du noe greie på epler slik at du kan fortelle meg hvilken sort det er?

#alfaset #gravlund #natur #epler #epletre #surt #små #blogg

27 kommentarer
    1. frodith: Det er massivt, har aldri sett et epletre som har vært så stort før. På litt avstand ser det ut som plommer, men når man kommer nærmere ser man at det er epler ;o))

    2. Det var mange epler. Det pynter og det er sikkert mange som tar epler der selv om det kanskje ikke er lov. Men jeg er usikker på hva slags sort det er. De mest kjente sortene er jo Torstein og Gravenstein men er sikkert flere sorter som jeg ikke husker navnet på. Ha en fin dag.

    3. Vi har et sÃ¥nt tre i hagen pÃ¥ sykehjemmet her, sÃ¥ vi har ogsÃ¥ smakt pÃ¥ dem 😬 I størrelse ser de nesten ut som store nyper, her bruker de smÃ¥ kvister som dekorasjon pÃ¥ bordet, ser flott ut 😊

    4. Toril sin hverdag med musikken: Treet er så vakkert med alle eplene, men de ser mye godere ut en de smaker. Så sure at ørene står å vifter i 20 minutter etter bit, hihi.

      Ha en strålende fredag ;o))

    5. fruensvilje.blogg .no: Takk for svaret ;o)) Jeg har aldri hørt om villepler, men googlet litt å ser at de faktisk kommer i rødt, gult og lysgrønn. Skal garantert ta med et eple hjem å prøve å så ;o)) Dette treet har bare ettermiddagssolen, så det er kanskje det som har gjort at de er så sure.

    6. #bikerpus: Jeg har aldri sett maken noe annet sted, og ja jeg skal ta med et eple hjem Ã¥ sÃ¥ frøene. Epletre er lett Ã¥ fÃ¥ til Ã¥ vokse…, kan egentlig bare legge fra seg en epleskrott pÃ¥ bakken og etter noen Ã¥r har man et stort tre. Vi har et sÃ¥nt nedenfor blokka ;o))

    7. Helge: Mest sannsynlig er det nok ikke lov til å høste treet. Det er det nok bare fuglene som får gjøre. Jeg fikk akkurat vite av Connie at dette treet mest sannsynlig er Villepletre.

      Ha en fin fredag Helge ;o))

    8. Synne: Så artig å lese at flere har dem i nærheten ;o)) Jeg kan tenke meg at de ville være fine i dekorasjoner. Tror ikke Alfaset gravlund ville bli overlykklig hvis jeg begynte å klippe av grener på treet, men det var fristende

    9. Ja, igår er det masse epler, og så er de fri for sopp og mye søtere enn før. Det er nok all sola og varmen i sommer som har gjort det. Vi har et epletre som ligner veldig på dette, og det er Summer-red. Det er ganske små og røde epler med litt rødt i fruktkjøttet.

    10. Hanne Beate: Der var du inne på noe, varmen og sola. Kanskje eplene på treet ikke er så surt i år. Jeg skal som sagt plukke et eller to for å så frøene, da skal jeg smake på dem. Etter det jeg husker fra sist gang jeg smakte på dem, var fruktkjøttet gult men helt sikker er jeg ikk ;o))

    11. Grete Midtfjell: Ja da har flere sagt det samme som deg, så jeg tenker at det er riktig. Tror ikke jeg skal prøve meg på noe innen matveien, men det hadde vært gøy å prøve å se om jeg fikk frøene til å vokse ;o))

    12. Det er nok eit villepletre du har tatt bilete av. Nå har det seg slik at eg trur eg har funne eitt som er enda større! Skulle gjerne visst kva som er norgesrekorden. Stamma har ein diameter på nesten ein meter og det måler 28 meter i breidda! I år er det ti-tusener av små eple på det, må vera fleire tonn tilsaman. Skulle gjerne ha lagt ut eit bilde, men veit ikkje korleis eg får det til på bloggen din. Er du på FB kanskje?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg