Den store utrenskelsen

Føre julehelgen var jeg fast bestemt på at jeg ikke skulle handle inn en hel haug med mat, for jeg får jo aldri spist den opp før den blir ødelagt. Selvsagt gikk jeg rett i fella med et brak, og da jula begynte var kjøleskapet sprekkeferdig.

Jeg konstaterte for et par dager siden, at nå måtte jeg ta tak å rydde i hyllene.  I går etter at jeg hadde spist middag gikk jeg i gang med stor iver. Det var flere ting som hadde gått ut på dato, og som ganske raskt forsvant ned i både grønn og vanlig plastpose.

Skulle jo tro at man en gang lærte at man ikke skal handle så mye mat, når det stort sett er bare jeg som skal spise av det. Det er bare så lett å plukke med seg når man går rundt i butikken, for man ser hele tiden noe som “hadde” vært godt å kose seg med under høytiden.

Nå er hyllene ryddet og rene, men de er ikke tomme. Jeg har fortsatt pålegg og annen mat så jeg slipper å dra i butikken for å handle riktig enda. Hvis jeg skulle ha et nyttårsforsett, så må det være å ikke handle mer enn det jeg trenger!!


#rydde #kaste #mat #kjøleskap #handle #spare #blogg

14 kommentarer
    1. Som regel kan man bruke mat som er gått ut på dato. Kanskje ikke alt men jeg tror flere og flere tenker i de banker. I lang tid har det stått en dato på melka men under står det gjerne “men ikke dårlig etter”.. Tror man kan lære mye hvis man planlegger mat som man vil kjøpe inn. Man kan på sikt spare mange kroner på det – denne uka er det 10-kroner-salg på Spar og det er det mange som husker på. Mat må man ha, men mat kan bli en uvane og en vane. Men man har et kjøleskap som må brukes – men man trenger ikke og fylle det helt opp hver gang. Ha en fin kveld.

      1. Jeg har nok blitt mye flinkere til å bruke mat som har gått ut på dato, men den jeg kastet nå var ikke av den typen som er bra å spise. Melk er stort sett helt okey i flere dager etter utgåttdatoen, og selv da kan man bruke den til f eks vafler. Jeg må uansett skjerpe meg, for som eneste menneske i husholdet er det ikke nødvendig med handle så mye. Ha en fin onsdagskveld 😊

    2. greit å planlegge innkjøpene så en slipper å kaste mat ja,bor en nær butikken trenger en egentlig ikke kjøpe så mye uansett,jeg bor langt unna butikken så jeg må hamstre litt,men jeg er flink til å bruke fryseboksen jeg da :=)

      1. Jeg må nok bli flinkere til å planlegge kjøpene mine heretter. Greit å handle mye, hvis man bare får lagt det i fryseren, noe som ikke skjedde denne gangen. Jeg har jo butikkene like i nærheten, og det kan jo være både en fordel og en bakdel.

      1. Veldig greit å få ryddet ut, men jeg er litt sur på meg selv for at jeg ikke klarte å begrense meg. Jeg har ikke vært i butikken enda i dette året, men når jeg gjør det skal jeg også fylle opp med friske grønnsaker å sunn mat.

        Ha en super onsdagskveld 😊

    3. Det er lett å kjøpe for mye når man er på butikken. Hermetikk, det som kan fryses osv. går greit + at endel er spiselig etter holdbarhetsdatoen. Likevel blir det noe som må kastes, når det ikke smaker godt eller mugner.

      1. Jeg skulle nok ha puttet mer av det jeg kjøpte i fryseren, men i mitt naive meg trodde jeg at jeg skulle spise det opp. Sånn ble det dessverre ikke. Jeg har ikke hatt behov for å gå i butikken enda i dette året, men det nærmer seg nå å da blir det nok mer grønnsaker enn det har blitt den siste tiden. Ha en fin onsdagskveld 😊

    4. Vi handla egentlig ikke så mye mat, men litt julepålegg ekstra ble det, og til tross for at vi vel ikke har handla så lite til jul sol nå, og vi var en ekstra, så har vi sluppet å kjøpe så mye mat etter jul. Vi frøs ned noe, men resten har vi fått spist opp. Melka gikk ut på dato, men var like god.
      Ikke alt som kan spises når datoen har gått ut, men mye går fint.
      Vi kaster heldigvis mye mindre mat nå enn tidligere. 🙂
      Forstår godt at det lett blir for mye når man bare er en. Fint å få rydder kjøleskapet da 🙂

      1. Jeg var ikke noe flink denne julen, og dessverre ble det nok kastet alt for mye mat. Kjente at jeg ble litt irritert på meg selv over det 😱 Var en snartur i butikken i dag, og da ble mer grønt og sunt enn noe annet 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg