God og lettvint grønnsaksgryte

Nå som jula og all den fete maten er historie, kan det være godt med noe lettere mat. Hva da med en god grønnsaksgryte? Jeg blogget om denne gryten flere ganger, tekst og bilder i innlegget under her er fra siste innlegget jeg skrev om den i 2017.



I utgangspunktet fant jeg denne oppskriften i en av mine vegetar kokebøker som en Ungarsk Grønnsaksgryte, men jeg har stadig endret på den så den har blitt mer min etter som tiden har gått. Jeg liker at grønnsakene mine er møre og kokt, noe som de ikke skulle være i originaloppskriften.

Vanligvis pleier jeg å bruke den mengden grønnsaker som står under her, men i dag nedjusterte jeg en del. Det er bare jeg som skal spise den, og da den er ikke god når den blir varmet opp flere ganger eller fryses ned, er det greit å ikke lage så stor porsjon.

Nedenfor kan du se hvilke grønnsaker jeg har brukt, og hvordan jeg har laget den:

Grønnsaker:
3 paprika, en purre, en sellerirot, 3 selleristenger, 4 gulerøtter, 1 løk, 5-6 mellomstore poteter, 1 boks hakkede tomater med urter eller med hvitløk, 3 terninger grønsaksbuljong eller 1/5 glass ferdigblandet.

Krydder:
Karve, urtesalt eller vanlig salt, oregano, estragon, pepper, hvitløkspulver og paprika, eller ditt favorittkrydder for her er alt lov.

Fremgangsmåte:
Skjær opp alle grønnsakene i terninger. Når det er gjort hell litt olje (solsikke eller rapsolje) i kjelen og begynn med å steke potetene og løken. La dem surre i oljen til løken er blitt glatt før du har i alle de andre grønnsakene, boksen med tomater, buljong og krydder. Fyll opp gryta med vann etter hvor bløt du ønsker den. Personlig pleier jeg å ha i ca 1 liter vann til denne mengden med grønnsaker. Ønsker du en litt tykkere konsistens på gryta bør du bruke en potetsort som lett blir melete når den kokes.

Gryta kan spises uten tilbehør, men personlig så pleier jeg å bruke ris til.

#middag #grønnsaksgryte #grønnsaker #krydder #grøntoggodt #mat #sunt #godt  #blogg

14 kommentarer
      1. Akkurat denne gryta har jeg blitt veldig glad i, og den er veldig god. Før jeg laget den hadde jeg aldri tenkt på å ha paprika i, men det smaker godt. Opprinnelig var dette en ungarsk grønnsaksgryte hvor alle grønnsakene skulle være røde 😊

      1. Kan varmt anbefales, spesielt på slike kjølige dager som i dag 😊 Jeg har forsøkt å fryse gryta, men syntes ikke den er så god når den varmes, bare for å nevne det 😉

    1. Så koselig å være venn med deg på fb! 🙂
      Grønnsakssuppe er veldig godt, og i denne var det mange gode smaker! Husker moren min lagde noe lignende. Lapskausblandingen fra frysedisken kan sikkert også brukes som utgangspunkt. Hender jeg bruker den og har oppi kuttede pølser eller medisterkaker + buljong.

      1. Jeg så du plutselig dukket opp på Facebook, og tenkte at det hadde vært koselig vettu 😊

        Denne gryta har forandret seg en del fra jeg oppdaget den i vegetarboka mi. Den smaker virkelig godt, og nå som det er litt kjølig er den lun og fin. Det hender ganske ofte at jeg kjøpe ferdige grønnsaker fra frysedisken, freser sammen litt karbonadedeig og vips så har man en fin suppe eller lappskaus 😊

      1. Dette er en sånn gryte som det er hyggelig å lage sammen med noen, for det er utrolig hvor raskt det går å skjære opp alle grønnsakene når man står å skravler å fjaser sammen. Kanskje noe for Hr og Fru Frodith? Jeg er jo ikke av dem som står å lager mat fra bunnen av selv, men denne må jeg bare for den er så god 😋

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg