Jeg trenger litt hjelp – planter

I høst kjøpte jeg meg noen nye planter, deriblant en grønnrenner som jeg syntes er utrolig flott. Den vokser fort og kan bli ganske stor. Allerede da jeg kjøpte den hadde den to avleggere, som hang i en lang stilk. Nå har det begynt å danne seg to til.

Det er her jeg trenger litt hjelp fra noen med grønne fingre….


Jeg har veldig lyst til å plante avleggerne i egen potte, men jeg er usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Har jo ikke lyst til å ta livet av dem, før de får en sjanse til å vokse på egen hånd. Så hva er beste metoden?

1. Sette de rett i jorden å la dem utvikle røtter på den måten?
2. Sette de i vann, slik at det dannes røtter før jeg planter?

Håper det er noen med grønne fingre som har hatt en slik plante, og som kan gi meg litt råd.

#planter #grønnrenner #natur #hjelp #stueplante #blogg

15 kommentarer
    1. Klipp dem av mammaplanten og plant dem i jord i potte når de er store nok. Ta gjerne med en del av stolken de henger i. De er veldig enkle. Jeg hadde sånne hengende i vinduet, og det ble en masse babyplanter hengende fra hovedplanten. I naturen senker jo morplanten sine barn ned til jorden, og sikrer dem med næring i “tråden” til de får festet seg og dannet røtter. Ganske fiffig?

    2. Det er veldig veldig mange år siden jeg hadde en sånn plante. Jeg pleide å sette dem i en liten vase med vann for å danne røtter før jeg plantet dem i jorda. Men det er jo så klart mye enklere å gjøre som Besta her sier, så det skal jeg legge meg på minnet 🙂

      1. Jeg har ikke forøkt å plante en avlegger enda, for jeg hadde ikke noen potte. Tenkte først å prøve med en, og se hvordan det går. Klarer den seg og vokser skal jeg ta de andre også 😊

      1. Modern hadde grønne fingre, og det var blomster og grønne planter i alle vinduer. Der er ikke jeg dessverre. Klarer å holde liv i de grønne planene, men akkurat dette viste jeg ikke 😵

    3. Det er lurt å ta avleggere nå framover som det stadig blir lysere. Nye planter er også finere enn de gamle. Disse er enkle å få til, og kan like gjerne settes rett i jorda ja.

    4. Lykke til. Dette går bra med begge metodene, tror jeg. Ved planting rett i jord er det nok viktig at jorda er jevnt fuktig, for at røtter skal dannes. I vann først, vil du se at røtter dannes. Men går nok bra uansett.

      1. Tusen takk 😊 Kan hende jeg prøver begge variantene, ettersom jeg har flere avleggere å ta ut. Syntes det er kjedelig å ha køkkenbenken full av begere med avleggere, men da er jeg jo sikker på at det faktisk dannes røtter. 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg