Julaften – akkurat slik jeg ville ha den

Dette er den dagen i jula hvor jeg senker skuldrene og tar livet helt med ro. Jeg har ingen planer for dagen, og kan sitte på baken å se tv helt til jeg skal legge meg, HVIS jeg har lyst da!  Jeg finner nok noe å gjøre, så helt sløv blir nok ikke dagen tenker jeg.

De to siste dagene har jeg knapt slått på PC’n, og det har vært litt deilig med en liten pause fra den. Jeg har hatt fokus helt andre steder.


Jeg ble fornøyd med ribba mi i år også. Den ser kanskje litt godt stekt ut, men svoren var sprø og kjøttet saftig og godt. Jeg storkoste meg med middagen, som ble klar til litt over kl 17. Akkurat som jeg hadde planlagt 💖

Alarmen gikk av kl 8 på julaftens morgen, og jeg kom ganske raskt opp å fikk unna både mitt og kattenes morgenstell. Selv om jeg var i rute med alle juleforberedelsene, er det jo alltid noe som dukker opp. Jeg kom meg ut av døra, for å ordne det aller siste.

Først dro jeg ned på gravlunden for å tenne lys for foreldrene mine, og siden jeg var der såpass tidlig fikk jeg parkert med en gang. Med tidlig mener jeg  før folk skulle til kirken. Jeg vurderte om jeg skulle ta med en spade ned til graven, for jeg tenkte at det kanskje var mye snø men droppet det. Det var greit for noen hadde allerede tråkket opp sti rett forbi mamma og pappas grav.

Etter en snartur innom Meny på Brynsenteret, var jeg hjemme igjen rett før klokken 13. Å da rakk jeg å sette på ovnen når jeg skulle, og fikk begynte å dampe ribba. I mens ribba koste seg i ovnen, kunne jeg sitte å nyte favorittprogrammene mine på tv’n. De jeg bare MÅ se for at julestemningen skulle være helt på plass 😊

Som jeg har nevnt før feirer jeg julaften alene etter eget ønske. På den måten kan jeg kose meg å nyte de tradisjonene jeg er vant til, og som er viktig for meg.

Da jeg barn var det julegavene som var det viktigste med julaften, nå er jeg ikke så opptatt av det lenger.  Det var ikke så mange gaver under treet, men det var helt greit.


Jeg sparer på Mummi-kopper, skåler og asjetter og jeg hadde satt den nye vinterkoppen på ønskelisten. På julaften lå koppen, skålen og matchende servietter under juletreet, og det var bestisen som ga meg det 😊

Når roen hadde senket seg i heimen, etter en god middag og pakkene var åpnet, sank jeg ned i godstolen med kattene i fanget etter tur. Akkurat da kjente jeg at det var veldig godt å være alene.

Har du hatt en fin julaften?

#jul #julefeiring #julaften #ribbe #mat #svor #sprø #gaver #alene #mummi #katter #stille #rolig #blogg

6 kommentarer
    1. Hørtes hyggelig ut ..og ribba så perfekt ut :)) Koselig mumiekopp du fikk. Jeg er heller ikke opptatt av gaver lenger, kjøper meg liksom det jeg vil ha sånn ellers i året.. Vi koste oss på julaften vi også 🙂 Så du hadde vunnet 500 kr..gøy det da 🙂 Fortsatt god jul <3

      1. Jeg hadde en virkelig koselig julaften, og ja ribba var fin 😊 Det er sånn med meg også, jeg kjøper de tingene jeg vil ha eller trenger ellers i året. Ja, det var veldig gøy å vinne såpass mye penger på skrapekalenderne dette året 😊

        Ønsker deg og mannen en fortsatt fin romjul 🎄

      1. Ja den ribba skal jeg ikke klage på, for den var så god og jeg klarte nesten ikke å holde fingrene unna svoren, hihi! Jeg har endel allerede fra Mummi serien, men ønsket meg virkelig den siste koppen.

    2. Veldig godt å koble litt ut og bort fra nett verden. Godt å bare ha fokuset på alt som skjer i julen 🙂 Synes den er så fin den mummi serien. Neste så man har lyst til å begynne å samle på det selv. 🙂

      1. Ja, noen ganger kan det faktisk bli litt for mye, og da er det godt å kunne lene seg tilbake å ikke gjøre noen ting. Tror det var her inne på bloggen jeg så Mummi-serien for første gang. Det var Tone Vinningland (nouw.com/tonevinningland) som viste sine, og da var jeg solgt 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg