Julenissen og Rudolf er sendt tilbake til Nordpolen

Ja nå har de dratt, Julenissen og Rudolf, tilbake til Nordpolen og tatt med seg all julepynten. Det ble jammen helt fult i sleden, så det var så vidt de klart å lette da de dro avsted….. 🎅

Nei helt sånn var det vel ikke da, hehe! Det var nok jeg som pakket bort, og var pakkesel for å få alle eskene med pynt der de skal stå til neste jul. Jeg begynte ut på dagen på søndagen med bare å hente opp eskene, men når de først var oppe så begynte jeg å høste juletreet. Skulle egentlig ikke gjøre mer enn det på søndagen. Jommen sa jeg smør, for når jeg først var i gang så klarte jeg ikke å stoppe.

Jeg fløy rundt og samlet sammen alle nisser og pynt, og pakket alt forsiktig ned i sine respektive esker. Før jeg begynte hadde jeg en formening om at det pleier å ta kortere tid å pakke ned enn ut, men enten så husket jeg feil eller så skjedde det noe under veis for jammen tok det tid.


Når søndagskvelden kom var jeg helt utslitt å ramlet sammen i godstolen, og klarte ikke å reise meg opp igjen på en lang stund. Ryggen var gåen, hver muskel og hvert ledd i hele kroppen protesterte hver gang jeg prøvde å røre meg. Tror aldri at jeg har vært så glad for å legge meg noen gang før.

Etter frokost på mandagen, i går, slepte jeg alle eskene og juletreet ned i kjelleren. Det var ikke så enkelt for kroppen ville helst sitte i ro, men det var ikke et alternativ…. Nå trodde du kanskje at jeg var ferdig der, men nei da!! Jeg hadde igjen å ta ned alle julegardinene, for her er det rødt i alle vinduer, og stryke å henge opp nye.

Jeg hadde mest lyst til å vente med gardinene og dukene, men så var det jo også så godt å bli ferdig med det. Fram med gardintrappa (har bare to trinn) og gardinene kom ned i en fei. Så kom den jobben jeg hater mer enn noe, nemlig å stryke alle de gardinene som skal opp igjen. For ingen av dem jeg hadde valgt ut var strykefrie 🙄

Etter noen timer var heimen forvandlet fra det rene nissehuset, til et som får meg til å tenke på sommer. Gardinene jeg har hengt opp i stua er lys grønne, og dukene matcher perfekt. Jeg mente at jeg hadde putetrekk i samme fargen, men der tok jeg helt feil. Så nå blir det en tur på Casa Design på Metro senteret senere i uken, og da skal jeg se etter noen der 😊

Når alt var ferdig, ja så var jeg også det. Jeg hadde ikke krefter igjen, og det verket over alt. Jeg ramlet sammen i godstolen, og tenkte at her skal jeg bli i noen timer framover. Det er jo da at frk Vinja Lillepuzdatter bestemmer seg for å kvitte seg med den megastore hårballen, som hun har gått å ruget på i noen dager. Det er ikke noe man lar ligge der, nei det tas med en gang. Hvordan jeg kom meg opp av stolen, og klarte å bøye meg ned for å fjerne og vaske bort det hun hadde lagt igjen vet jeg ikke. Jeg kom meg tilbake til godstolen igjen hvor jeg sank sammen, med en fornøyd pus i fanget 😻

Jeg syntes alltid at det er vemodig å pakke bort jula, men når den først er ute så er det jammen deilig.

#julenissen #rudolf #jul #julepynt #gardiner #duker #pynte #blogg

10 kommentarer
    1. Det er koselig med jul, og det er fint med litt vårlig følelse også 🙂
      Jeg hadde ikke så enormt mye av julepynten fremme i år. Og jeg fikk hjelp av datteren min til å pakke den ned igjen. Lurer på hva jeg skal gjøre når hun flytter ut av redet?
      Jaja, det får være en bekymring til den dagen det skjer 🙂

      Godt med litt nye impulser nå, og se frem mot vår 🙂
      Synd man skal bli så sliten og sånt av å endre litt på stemningen innomhus, men godt når det er gjort likevel 🙂

      Ha en fin dag ♥

      1. Jeg elsker jo jula og pynter huset så det ser ut som et julehus. Det er slitsomt både å pynte og ta det bort igjen, men godt når det er ferdig. Jeg har ingen til å hjelpe meg, og da må man bare ta tiden til hjelp. Det var en tid hvor jeg klarte alt på en dag, men det går ikke lenger.

        Det er lenge siden jeg har kjøpt noe nytt til heimen, men nå skal det bli nye putetrekk til stuen i alle fall. De som ligger i sofaene nå er grå og sorte, og jeg er veldig glad i dem. Allikevel er det spennende å kjøpe noe nytt for å friske opp litt 😊

        Ha en fortsatt fin tirsdag 💖

    2. Å. Så flink du har vært.
      Jeg bare tuller rundt med alt annet i dag jeg. Enda planen har vært her siden søndag med å få bort nissene og alt annet. Men de sitter her og glor fortsatt gitt😉

      1. Tusen takk 😊 Det er vel ikke så fali om nissene og alt det andre sitter å glor noen dager til. Det har da hent flere ganger at jeg ikke har pakket vekk mine før midten av januar. Da jeg var barn, pakket vi alltid bort jula 20 dagen som er rundt 13. januar.

    3. Bra levert. Jula mi ble pakket ned i romjula, like fort som den ble pakka ut. Koselig med jul men bra at det er hverdagen igjen.
      Men skikken med og pakke ned jula 13 dag jul tror jeg kommer fra Sverige. Der er det noe man markere har jeg lest et sted.
      Ha en fin kveld.

      1. Det var litt av en treningsøkt å pakke bort alt sammen, men nå er det så godt at det gjort. Da jeg var barn, så pakket vi aldri bort jula før 20. dagen som er 13. januar. Så lenge orker jeg ikke ha den framme, ettersom jeg setter den fram allerede 1. desember. Begge foreldrene min kommer fra landsbygda, og der var det vanlig at jula stor framme til midten av januar. Noe som også er vanlig i Sverige som du sier.

        Ha en fortsatt fin tirsdagskveld 😊

      1. I går syntes jeg at det var litt stusselig, når alt det røde ble borte, men nå går det bedre. Alt har sin besøkelsestid, og det er greit å pakke bort julepynten for en stund. Da blir det enda mer koselig å ta den fram igjen om noen måneder 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg