Mitt første digitale kamera

Nå i 2019 er det vel ikke mange som bruker et fotoapparat med “film” lenger. De aller fleste bruker et digitalt kamera, eller mobiltelefonen som nå kommer med et veldig godt kamera. I enkelte tilfeller så kan man faktisk få bedre bilder med mobilen.

Akkurat når jeg kjøpte mitt første digitale kamera er jeg litt usikker på, men det var på slutten av 90-tallet eller starten på 2000-tallet. Det var stor stas, for plutselig kunne jeg knipse i vei å bare slette hvis bildene ikke var bra. Før den digitale verden gjorde sitt inntog, måtte man levere inn filmen for å få den fremkalt uten å vite om bildene ble gode.

Kamera er av merke Sony Cyber-shot, og tok relativt gode bilder. Jeg tok haugevis med bilder, og fylte nesten opp hele minnet på den PC’n jeg hadde på det tidspunktet.


Jeg elsket det nye kamera og jeg hadde det med meg over alt. Ingen og ingenting slapp unna når jeg gikk rundt med kamera i hånden, hihi! Det eneste som var litt dumt med det var at skjermen på baksiden var litt liten, noe som til tider gjorde litt vanskelig å se om bildene var i fokus. Problemet var nok størst når det var sterkt sollys ute. Batterikapasiteten var heller ikke den beste, så jeg hadde alltid med et ekstra batteri hvis jeg dro ut på tur.

Etterhvert ble lengselen etter større skjerm og mer batteritid stor, og jeg byttet det ut med et annet digitalt kamera og senere en speilrefleks.

Har du fortsatt ditt første digitale kamera?
Kanskje du fortsatt bruker det?


#foto #kamera #digitalt #sony #cybershot #glede #blogg

13 kommentarer
    1. Jeg ble veldig usikker på om det kameraet jeg hadde på starten av 2000 tallet var digitalt. Hmm.. tror ikke det var det! Men det brukte jeg til det “døde” Husker første digitale videokameraet, det kan ha vært i starten på 2010. Og for noen uker siden fikk jeg systemkamera. Ellers har det nok gått mye i mobilkamera:-) Men har alltid vært glad i å ta bilder. Nusker mitt første fotorullkamera best:-) Da gikk jeg på barneskolen. Og jeg tok mange bilder som barn med det som er veldig koselig idag:-)

      1. Jeg husker ikke mitt første fotorullekamera, men jeg husker mitt aller første kamera. Det var vel når jeg gikk på ungdomskolen, og var et slikt man satt inn en filmkassett i. Jeg husker at jeg syntes det var litt innviklet å bruke filmrulle da jeg gikk over til det ;o))

    2. Ser fint og snertent ut det der da….Jeg brukte mye engangs kamera før…sendte inn hele kameraet, og fikk bilder….så hadde ikke noe særlig peiling på bilder og kvalitet den gang..hihih…Men tenk så deilig vi har det nå…knipser i vei..og kan slette det vi ikke vil..før kunne jo et helt sett med bilder være dårlig..og man så det ikke før etter mange uker…eller ihvertfalll dager….hihih

      1. Ja tenk der gikk vi til fotobutikken og leverte inn filmen å måtte vente en evighet på å få dem tilbake. Det var stort husker jeg når fotobutikkene kunne levere på dagen, hvis man var tidlig ute. Etter helgens fest var jo det toppen, for hadde jo tatt så mange kule bilder…., trodde man, hihi! Jeg brukte ikke så mye engangskamera, for jeg hadde kamera ganske tidlig som jeg slepte med meg over alt. Det var et sånt man satte en kassett inn som filmen satt i, hihi for de som er veldig unge må de jo tro at jeg er metusalem.

    3. Jeg har kameraet liggende, men bruker det ikke. Det var disse megapikslene da…kameraet ble fort en antikvitet, som så mye annet av alt som kom på markedet i de dager.
      Morsommere var første innkjøp av pc. Ingen i byggefeltet hadde datamaskin, så vi var tidlig ute. Kjøpte den dyreste pcen med mest ram i butikken, hele 32 MB faktisk ( ikke det at det var så mange pcer å velge mellom heller da). Og mannen på butikken sa at det var minne nok for de første årene fremover. Hahahaha! Det holdt kun noen få mnd, så måtte det legges inn mer. 🙂 Utviklingen gikk vanvittig fort.

      1. Jeg husker også godt den første PC’n, som var en bærbar liten sak. Jeg hadde ikke råd til å kjøpe ny, så jeg kjøpte den brukt fra en venninne. Å så stolt jeg var, men jeg hadde ikke internett til å begynne med, det kom litt senere. Vet ikke hvor stort minne det var på den, men det var sikkert ikke rare greiene. Godt at teknologien har gått fremover ????

    4. Jeg har ikke mitt første egne , men tror jeg fikk det til konfirmasjon…veldig glad i å ta bilder den gangen også.. 🙂 Spennende å vente på fremkallinga..men jammen kjekt med det digitale vi har nå..i allefall når man blogger :))

      1. Det var nok rundt konfirmasjonsalderen jeg fikk mitt aller første kamera også, og det var av den typen som filmen satt i en kassett. Veldig spennende å vente på at bildene kunne hentes, og i lang tid tok det faktisk opp til en uke før de kom. Jeg elsker den digitale verden vi lever i nå i dag, for alt har jo blitt så enkelt.

    5. Har fortsatt mitt første digitalkamera, og det var stort og med diskett.
      Ble ikke så bra bilder, men det var så moro! 😉
      Og det ble fullt ganske fort. 🙂
      Det var spennende å vente på å få tilbake bilder fra filmrullen. Ikke like spennende nå, men veldig kjekt med digitale bilder.
      Artig innlegg!
      God søndagskveld! Klem 🙂

      1. Jeg hadde alltid med meg kamera med meg, og da vi hadde kamerarull var det ekstra spennende etter f.eks fest å levere filmen for fremkalling. Ventetiden var ulidelig, og til å begynne med kunne det jo ta en uke før de kunne hentes. Jeg husker godt skuffelsen når “akkurat” det bildet man håpet på skulle bli bra, men ikke ble det… Ha en fortsatt fin søndagskveld du også ;o))

    6. Likner på det kameraet vi hadde på begynnelsen av 2000-tallet, men vårt var noe mindre. Det tok kjempefine bilder, og jeg bruker det fremdeles de gangene jeg ikke orker å ta med meg speilreflekskameraet.

      Ønsker deg en kjempefin søndagskveld <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

      1. Det kan jo hende det er det samme kamera… Det er egentlig ikke så stort, ser bare sånn ut på bilde ???? Jeg har jo også speilrefleks, men etterhvert som armene og nakken ble dårlig har jeg ikke orket å ha det med. Har jeg det rundt halsen så krangler den gamle vipplasj skaden, og bærer jeg det så er det bare i veien. Derfor kjøpte jeg meg Olympus Pen EPL9 med utskiftbare linser, som veier mindre enn halvparten av speilrefleksen.

    7. Jeg husker den tiden ja da jeg var liten og var med mormor og morfar til Kypros. Det var alltid stas å ta bilder av oss barnebarn hehe. Mitt første digitale kamera fikk jeg av mine foreldre sent på 90 tallet. Det var et cannon kamera husker jeg. Tror mamma overtok dette etter hvert da hun og pappa dro på ferie sammen. Så nå bruker jeg mye mobilen, men er på leting etter et bra kamera da☺️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg