Ribba ute på lufting

Her i huset er det ribbe som står på menyen på julaften, og i de fleste tilfeller er den kjøpt i Sverige. Dels for at jeg sparer en del penger, men også for at jeg syntes at den har vært bedre enn den jeg har sett her.

I dag på formiddagen hentet jeg årets eksemplar ut fra fryseren, og la den benken til lufting. Der skal den få ligge litt innen jeg pakker den omhyggelig inn i folie, og setter den i kjøleskapet til i morgen. Da skal den saltes og pepres etter alle kunstens regler, sånn at jeg får en god smak når den stekes på julaften.


Jeg er ikke på langt nær noen mester på kjøkkenet, men å tilberede en god ribbemiddag klarer jeg da, hihi! Jeg får ikke alltid sprø svor over hele, men ettersom det bare blir jeg som skal nyte den er jeg ikke så opptatt av det. Så lenge kjøttet er saftig og smaker godt, ja da er jeg veldig fornøyd 😋

Julepølsen og medisterkakene ligger i fryseren, så det eneste jeg trenger å kjøpe inn er poteter og surkål.

Ettersom jeg ikke er så opptatt av at “all mat” skal lages fra bunnen av, så kommer surkålen min i pose. Jeg syntes ikke jeg klarer å finne den rette balansen mellom sur og søt, så det har jeg gitt opp.

Hva kommer til å stå på bordet hos deg på julaften?

#ribbe #julemat #forberedelser #julepølse #medisterkaker #surkål #mat #blogg

16 kommentarer
    1. På julaften blir det servert ribbe, medisterkaker og medisterpølser. Poteter som er dyrket hjemme på gården til faren min, surkål fra pakke og rørte tyttebær som min nå avdøde Mamma plukket for to år siden.

      1. Jeg fikk vann i munn da jeg tok den ut i sta, syntes nesten jeg kjente lukten av nystekt ribbe. Det er vel kanskje det som er mest vanlig her på Østlandet 😋 Både mamma og pappa kommer fra Hedmark, henholdsvis Nord Odal og Stange, og de hadde ribbe som tradisjon begge to.

    2. Så flott ut den ribba da…deilig 🙂
      Her blir det skinkestek med bein…hjemmelaget surkål, poteter, rødvinsaus…hjemmelaget….og medisterkaker og grønnsaker 🙂

    3. Det blir samme julemiddag her som hos deg: Ribbe, medisterkaker, julepølse, surkål fra pakke, egendyrka poteter + tyttebær vi plukka i skogen i fjor. Til dessert har vi pleid å ha moltekrem, men i år blir det nok riskrem m/rød saus. Gleder meg til julaften, hihi.

      1. Jeg må nok kjøpe mine poteter, og det er snakk om sorten Kers Pink her hos meg. Droppet desserten for mange år siden, for man blir jo så mett etter maten. På nyttårsaften derimot, skal jeg lage moltekrem som er så godt. En nabo kom med en pose til meg her i høst, og jeg bestemte meg for å gjemme den til nyttår. Jeg gleder meg også til julaften og alt det koselige det innebærer.

    4. Far er fra Sørlandet og vi spiser alltid torsk på julaften. Og da blir det alltid risengrynssuppe til dessert. Men ribbe er smaker godt det også. Tok en middag i byen i går men de ble ikke julemat som jeg hadde tenkt men noe salatrett. Det smakte godt og det var første gang på flere år jeg besøke Picasso. Lurer på hvorfor vi spiser så likt på julaften. På Østlandet spiser man mest ribbe til jul, på Sørlandet er det torsk men så er det pinnekjøtt på Vestlandet. Når startet den tradisjonen tro? Ha en fin kveld.

      1. Akkurat det med at vi spiser forskjellige ting, tror jeg er hva som er tilgjengelig av mat der man bor. I innlandet på Østlandet så er det jo ofte gris på gårdene, langs kysten sør og nord er det fisk og vestlandet å oppover er det sau. Både mamma og pappa kommer fra Hedmark, og der var det ribbe på bordet ;o)) Jeg koser meg med ribbe på julaften og første dag, men etter det er det godt med fisk å noe lettere noen dager. Ha en fin kveld.

      1. Ja det er jeg 100% sikker på at det blir. Jeg skal være alene på julaften, som jeg pleier å være. Det er ikke for at jeg på noen måte ikke har noe sted å dra, men jeg vil ha det sånn selv 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg