Sokkestrikk

For et par år siden, julen 2017 for å være eksakt, fikk jeg “Den store SOKKEBOKA av Jorid Linvik” i julegave fra niesen min. I  boka er det så mange spennende mønster til både barn og voksne. Jeg har bladd igjennom den mange ganger med stjerner i øynene, og har hatt lyst til å sette i gang med et par. Hittil har det bare blitt med å se på, men nå har jeg tenkt å gjøre mer enn som så.


De aller fleste mønstrene er på sokker med mye farger, som jeg liker, men du har også den klassiske raggsokken også.


Jeg har funnet et par favoritter som jeg har veldig lyst til å prøve meg på, og det er de du ser på bildene over her. Så er det jo sånn da at jeg ikke har strikket en sokk siden midten av 80-tallet, og tenker at det er kanskje best at jeg tar for meg den klassiske raggsokken først. Går det greit, så kan jeg gå videre til noe mer komplisert… For hvis det er noe jeg kan, så er det å rote det til på vanskelige eller detaljerte mønstere…

Har du prøvd deg på sokker?

#sokker #strikke #denstoresokkeboka #håndarbeide #blogg

11 kommentarer
    1. Tror bare jeg har strikka sokker på skolen en gang…fikk av mamma og bestemødre, men nå er det jo slutt på den tida <3 Gøjalt med slike i friske farger og mønstre .og kjekt med noen i vanlig raggsokkstil.. Blir moro å se hva du "får til"… 🙂

      1. Jeg lærte å strikke sokker av mamma, som var en reser på å strikk, og det ble noen sokker. Har fortsatt det første paret jeg strikket, et par blå med gule striper øverst. Jeg skal holde dere oppdatert på hvordan det går med sokkene, når jeg begynner på dem 😊

    2. Dette får du til, så artig med sokker og så mye fint. Jeg har strikket, men ikke så mye. Jeg har en mor som strikket sokker til meg lenge, nå strikker hun til barnebarn. I tillegg kan hun en gammel teknikk for helfelling, og den må jeg lære opp igjen hver gang jeg prøver meg på det :))). Lykke til med strikken.

    3. Neigu, det har jeg ikke.. selv om jeg har erta med å begynne å strikke. Jeg gjorde jo bittelitt i min ungdom 😀 Men derimot så har jeg stoppa sokker, og det er ikke lenge siden. Laga til med blogg om det 😀 Er jo noe man gjorde før i tida 😀 Lykke til med hjertene 😀

      1. Det var en tid hvor jeg ikke trodde at menn strikket, men det stemte jo ikke. Hvor vanlig det er her på berget vet jeg ikke, men på YouTube har jeg funnet mange. Jeg har også stoppet en del sokker oppover, for jeg kunne jo ikke kaste de bare for at det var hull på hælen. (gummistøvler og vintersko tok livet av mange sokkeheler). Skal komme med oppdatering om hvordan det går med sokkene etterhvert 😊

    4. Så fine mønstre! Mor strikket mye, men sokker syntes jeg var kompliserte greier å lære meg. Etterhvert lærte jeg meg å felle til hælen, og da gikk det greit, så det har blitt noen par. Problemet er å strikke nr. to, hihi. Man er jo ikke ferdig når man har strikket èn sokk liksom. Blir moro å se resultatet av strikkingen din! :o)

      1. Jeg likte disse to med en gang jeg så dem, og tenker at når jeg begynner med dem skal de være i samme farger. Det var min mor som lærte meg også, og hun strikket veldig mye. Ofte kofter på bestilling til familie og venner, noe som ødela armene og skuldrene hennes. Du er inne på noe der, det å få ferdig to like store sokker, hihi! Det har nok hendt at de ikke har blitt det 😂 Skal oppdatere der når jeg starter med dem.

    5. den boken har jeg sett på men ikke kjøpt,mange fine sokker der ja :=) blir spennende å se om du husker sokkestrikken,for det er hyggelig å strikke sokker,ja jeg strikker sokker,men har ikke strikket sånne med mønster

      1. Ja det er veldig mye fint i boken, og det er flere som kan være gøy å prøve seg på. Først blir det en klassisk raggsokk, sånn at jeg får prøvd meg litt på dette med helen og felling til tå. Jeg har jo klart det før,så det skal nok gå greit nå også. Når de to jeg viste i innlegget må jeg nok ha tungen rett i munnen, for det var et detaljert mønster. Oppdatering kommer etterhvert 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg