Røyk i oppgangen….

I går kveld ringte nabodama til meg….. det var røyk i leiligheten deres og når jeg gikk ut i gangen var det endel der også. Med en gang skvatt jeg litt å syntes det var ubehagelig, men når jeg fikk summet meg skjønte jeg at det ikke var så farlig.  Røyken luktet ikke farlig, men rett å slett peisrøyk. Sånn det gjør når man har tent på noen vedkubber.

En annen nabo var ordentlig engstelig, og hadde kommet ned til dem. Gubben hadde blitt med opp til henne for å undersøke om det var noe i leiligheten hennes som ikke var som det skulle.  Der var alt greit, og da han kom til annen etasje skjønte han hvor det kom fra.  Det unge paret der hadde tent opp i sin ovn for første gang i, og all røyken hadde slått inn.  Siden alle leilighetene på en side har samme pipe, så fyltes det opp hos alle sammen. Pipa er avdelt sånn at inne hos meg var det helt røykfritt, og hadde ikke naboen ringt på ville jeg aldrig ha oppdaget det heller.

Det ble jo naturlig nok litt oppstandelse, og folk ble redde når de kjente røyklukten.  Når det skjer noe utenom det vanlige blir jeg helt kald og rolig, å begynner å tenke logisk.  Hjerte gjør nok noen hopp, men jeg klarer å tenke klart å ikke lage storm i et vannglass uten at det er nødvendig.

Borettslaget kom med noen rettningslijer denne uka for hvilke luker som burde så åpne, pluss at trekken på peisen skulle være åpen. For at man skal unngå akkurat sånne situasjoner som skjedde i går.

2 kommentarer
    1. SÃ¥pass ja… SÃ¥nn sett er jeg glad jeg bor i eget hus, hehe. SÃ¥ slipper andre Ã¥ plages om jeg fyrer opp i peisen. Eller har fest. Men bra de kom med retningslinjer!:)

    2. Off så skummelt, klart mange blir bekymret når det kommer røykelukt i oppgangene.. Bra at det ikke var noe riv ruskende gale, det er jammen fort gjort at røyken slår innover, hihi.. vi har og heldigvis enebolig slik at vi bare har oss sjøl og tenke på.
      Ha en flott kveld videre

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg