Gamle bilder fra Oslo/Kristiania..

I forbindelse med at jeg driver med slektsforskning, så roter jeg alltid rundt på nettet etter bilder. Oldefaren min kom fra Sverige og bosatte seg i Frenningen (Chr. Kroghsgt) i Oslo. Han skal ha bodd et av husene mot Akerselva, og sett ned på elva. Han bodde der på 1800-tallet, og min farfar pluss hans to eldste søsken ble født her. Jeg syntes det er spennende å se på gamle bilder, og hvordan det så ut før.

Bilde nedenfor er fra Storgata i Oslo. Bygningen på høyre side skal hvistnok være det gamle Tukthuset. I dag ligger SpareBank 1 sitt bygg på stedet. På andre siden av gaten helt til øverst til venstre er det i dag en gullsmed.

Mye av den gamle bebyggelsen i Oslo har blitt revet, gamle fine verneverdige bygninger, til fordel for store stygge klosser. Jeg syntes det er tragisk at vi ikke har bevart mer av det gamle i Oslo. Derfor er det så viktig at det finnes fotografier fra den tiden, sånn at vi som kommer etter har en mulighet til å se hvordan det en gang var.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg