Lussekattene er i boks :o))

Planen i dag var å stå opp grytidlig for å sette lussekattdeigen, men jeg satt jo oppe til langt ut i de små timer å så på Gudfaderen. Våknet ved 10 tiden av at Vinja holdt på med en eller annen leke inne på soverommet. Det bråket noe vanvittig, men det var jo i grunnen ikke noen ide å ligge lenger…. Jeg kreket meg opp av senga og ordnet med doen til kattene og mat til dem, innen jeg satt meg ned for å spise litt frokost selv…..


Jeg er jo ganske metodisk når jeg skal gjøre noe… Satte frem alt jeg skulle bruke, og fulgte oppskriften linje for linje, hehehe!! Jeg trodde jo at jeg hadde kjøpt inn alt i går, men jett om jeg ble lang i maska da jeg åpnet kjøleskapet å fant plassen til fløten tom!!! Alt annet hadde jeg greid å kjøpe inn, men ikke det… Så med henda på ryggen rusla jeg over til naboen, for å høre om hun hadde noe. Heldigvis for meg så hadde hun akkurat det jeg trengte, puh! Det hadde gått med bare melk oxo, men det er ikke helt det samme.


Etter litt effektiv jobbing så kom deigen sammen, og ble satt til heving… Som alltid så ble det for mye veske i forhold til melet, men den ble som den skulle etter å ha kommet på bordet å blitt knadd skikkelig noen omganger ;o))


Når deigen sto til heving kom jeg på at det var på tide å få i seg noen næring… Jeg var ikke sulten, men fant en tysk julekake i skapet med tranbær og maripan, mmmm den er god!! Men, ikke like god god som en Christmas cake!!


Kattene er klare til å komme inn i stekeovenen, etter å ha fått rosiner på og blitt godt penslet med egg. Hmmm, er de litt store kanskje?


Det ferdige resultatet, å ja da de ble nok litt større enn de burde være… Selv om Luciadagen ikke er før på tirsdag, så må jeg prøvesmake en eller kanskje to nå i kveld til kaffekoppen min. Mens kattene fortsatt var varme gikk jeg over til naboen med 4 stykker som takk for at jeg fikk låne litt fløte. De ble så fornøyde, og jeg tviler på at de kommer til å holde helt til tirsdagen, hehehe!!

Vanligvis pleier pusetassene å være hjertelig tilstede når jeg baker, og i dag var intet unntak. Vel, det var bare Ronja, for Vinja lå å dro seg på senga mi. Jeg måtte le av Ronja, for da jeg hadde hatt Gurkemeie opp i la jeg fra meg te-skjeden med litt igjen på. Hun ble helt vill å luktet på skjeden, og gnudde seg oppå den. Tydeligvis likte hun lukten av den…., det var komisk å se på henne, hehehe!!!


Gildes juleakkevitt anno 2009 er nå offisielt tom, jippi!! Det var ikke rare greiene igjen egentlig, nok til 1,5 lite snapsglass som jeg tok til middagen i dag. Når jula kommer blir det faktisk årets akkevitt som står på julebordet, hehehe!!


Om eksakt 5 dager..mandag, tirsdag, onsdag, torsdag og fredag, er det endelig juleferie for denne damen her. Gleder jeg meg til 14 dager med fri… JA, HELT KLART. Jeg kommer til å telle ned dagene, timene og minuttene til ferien er her. Ikke ofte jeg ser frem til å ha fri som jeg gjør nå….!!!

Nå har jeg tenkt så fælt på lussekattene som ligger i posen på kjøkkenet at jeg bare må gå å hente en smaksprøve. En stor varm kopp kaffe, og lussekatt mmmm, det er gøtt det :o))

3 kommentarer
    1. Hoho…sååå flink du er da! HÃ¥per du fulgte rÃ¥det til pastoren om Ã¥ bruke “fodstøvet” man filer av hælene til bollebaksten..hihi…
      De så uansett fristende ut!
      Ha en fiiin kveld da Vera og ikkje spis opp alle før tirsdagen nåda..hehe.

    2. bjarteogsidsel: Godt råd, hihihi!! Har akkurat smakt på et par nå, og de var mmmmmmmmmsågodeattemmmmmmmmmm :o)) Skal ikke ta noen flere før tirsdag nå, tror jeg i allefall, hehe!!

    3. Så flink du har vært da:)de lussekattene dine så deilige ut.Heldig du som har ferie og se frem til,jeg jobber i helsevesent så noe juleferie har vi ikke.Ha en flotters dag:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg