Oslo på kryss og tvers…

I går spratt jeg opp klokken 8 for å være klar i god tid innen Anne skulle komme ved 10 tiden. Vi hadde nemlig planlagt en tur rundt i byen, noe vi ikke har gjort på veldig lenge. Før pleide vi å gå i byen med jevne mellomrom, men nå er det ganske lenge siden sist vi gjorde det.


Vi kjørte til byen og parkerte i P-huset i Kristian Kroghs gate. Derfra gikk vi opp til Vulcan for å besøke Torso oppe på Vulcan, for å se om vi fikk tak i Derwent farge. Butikken selger alt av utstyr og farger til tegning og maling osv. Anne hadde søkt litt på nettet i forveien, for å se hva som var å finne av gode fargeblyanter. Hun kom da over dette merket og at de solgte dem hos Torso. Vi skulle begge to ha skrinet med 72 farger, men akkurat den str hadde de ikke på lagert. Fyren i butikken skulle legge inn en bestilling for oss, og sende en melding når de kom. De må bestilles fra England, så det kan jo ta litt tid innen de kommer…

Mens vi allikevel var på Vulcan stakk vi innom Mathallen for å spise litt. Det var mange forsikjellige steder å velge fra, men vi endte opp med å sette oss hos bakeren. Jeg tok bare en bolle og en kopp kaffe, siden det ikke var så veldig lenge siden jeg hadde spist. Det var lite folk da vi satte oss, men det fyltes ganske raskt opp å innen vi gikk derfra var det helt fult.

Når vi hadde spist og slappet av en stund, gikk vi tilbake mot byen… Jeg hadde bestemt meg for at jeg ville en tur innom Cacas, som ligger nede i Kongens gate. Der har de alt man trenger til baking, og jeg har villet ta meg en tur innom ganske lenge. Jeg mente at butikken lå rett ovenfor Sten & Strøm, men den lå litt lengre ned enn jeg trodde.

Jeg gikk rundt der med store øyne, og hadde lyst på alt jeg så men måtte begrense meg litt i allefall… Det ble noen ting i handleposen da jeg gikk derfra:


Denne avkjølingsristen i tre etasjer hadde koset 299,- men var satt ned til 199,-. Det er praktisk når man maker mye, så slipper man å sette avkjølingsrister over alt. De er separate, men settes lett oppå hverandre hvis det trengs. 


Denne lekre lille oppbevaringsboksen passer perfekt til mini muffins/cupcakes, og er perfekt til også når man skal ha de med seg. Jeg hadde sett på denne tidligere et annet sted, men valgte da å vente med å kjøpe den. Nå måtte jeg bare ha den…


Når jeg så på “Hele Storbritannia baker” så jeg en av bakerne hadde silikonformer til å bake cakepops, og siden har jeg lett etter det flere steder uten å finne det. Cacas hadde det :o))


Jeg har tenkt til å begynne å lage kjeks og småkaker i stedet for å kjøpe det i butikken, men manglet noe å stikke de ut med. Jeg hadde egentlig lyst på utstikkere i plast, men de hadde mare i metall. Det går jo også ganske greit. I forpakningen er det 6 former, hvor de er bølget på ene siden og glatte på den andre siden..


Til slutt ble det et silikonkjevle som jeg har ønsket meg ganske lenge… Fra før har jeg et godt brukt et i tre som jeg har arvet etter min mor, og de er fortsatt brukbart. Problemet er bare at det har litt lett for å sette seg fast når jeg kjevler, og derfor trengte jeg et nytt… syntes jeg selv!!

Etter besøket hos Cacas gikk vi en tur ned til Pascal’s hvor vi kjøpte med oss noen deilige macaroner til kvelden. Deretter ble det en snartur innom Marks & Spencer for noen gode pakker med kjeks.

Klokka begynte å bli mye og magen murret så det var på tide å finne et stede å spise. Valget falt til slutt på Egon nede på Karl Johan, hvor vi viste at de hadde god mat. Ingen av oss orket en stor middag, men siden klokken ikke var blitt 15 enda serverte de fortsatt lunch. Derfor ble det et kyllingsmørbrød med pommes og salat til. Jeg tok meg for en gang skyld en øl, og valget falt på Brooklyn East Ipa. Det var et øl med mye smak, og det var en litt uvant smak med en gang… Alikevel veldig god.

Da vi kom tilbake til bilen var klokka allerede blitt 16:30, og jeg kjente det litt i ryggen at jeg hadde vært ute å gått det meste av dagen. Anne ble med hjem til meg, og det ble til at vi satt å sløva det meste av kvelden å skravlet. Macaronene vi hadde kjøpt smakte himmelsk, men det viste vi jo at de ville gjøre :o))

Etter at Anne dro hjem til seg selv nærmere midnatt ble det ikke til at jeg gikk å la meg, men ble sittende å se på tv’n en stund. Etter å ha sovnet noen ganger bestemte jeg meg for at det var på tide å komme meg i seng…

#oslo #bytur #vulcan #torso #farger #fargeblyanter #derwent #softcolor #mathallen #lunch #bakeri #bolle #kaffe #cacas #rist #muffinsboks #kjevle #wonderpops #silikonformer #cakepops #utstikker #pascal #marks&spencer #kjeks #karljohan #egon #kylling #øl #brooklyneastipa #lørdag

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg