Bademoten har forandret seg

Dagsavisen hadde en artikkel i dag om “Usømmelig og bluferdig bading” ved Akershusstranda på tidlig 1900 tallet. Der kunne menn og gutter komme å bade, og de badet naken så lenge ingen “kvinder” kunne se dem. Jeg viste ikke at det hadde vært en strand der nede engang.

Nederst på den ene siden lå det et bilde av den kvinnelige bademoten anno 1910. Man kan vel trygt si at den har forandret seg ganske betraktelig, og at vi nå har noe mer kroppsnære plagg på oss når vi skal på stranda. Plagg som gjør det mye enklere å bevege seg rundt i vannet. Damen på bilde ser ut som hun har på seg en sekk, og jeg kan ikke fatte hvordan hun kunne klare å svømme… Det var kanskje ikke det som var hensikten kanskje, heller at damens kvinnelige former ikke skulle syntes!

Selv om jeg ikke har en kropp som egner seg til hverken bikini eller badedrakt, så må jeg jo si at jeg er glad for at dagens badetøy er mer feminint :o))

#badetøy #bademote #bikini #badedrakt #gammeldags #akershusstranda #oslo #sommer #blogg

16 kommentarer
    1. Ikke særlig bekvemt det der, nei. Jeg går i bikini på stranda, men kjøper litt mer dekkende bukser enn det som var tilfelle i ungdommen – for jeg føler meg mer vel i det.! Ellers synes jeg alle skal ha “lov” til å gå lettkledde på stranda, sjøl om de ikke har den såkalet “Sommerkroppen”…BLÆÆÆÆÆH – er så lei av kroppsfikseringa og kroppshysteriet som rår rundt omkring!

    2. Man har den skrotten man har,, og den skal man føle seg vel i og være fortrolig med og glad i,, ja jeg holdt på å si – både naken og med klær. Hva andre mener om det er vel i hovedsak deres problem 🙂

    3. en ting er å være i vannet med en slik badedrakt,men tenk kor alt det stoffet klistret seg til kroppen når en steg på land igjen,nei da er dagens outfitt mye bedre på alle måter )

    4. Ja det så varmt, og lite behagelig ut..var nok bare for å dekke seg til ja..kan jo ikke svømme med det der..:-)

    5. dedicat: Hehehe, jeg er vel egentlig enig med deg i dag. Selv har jeg vel fått et litt mer avslappet forhold til hva andre måtte mene om meg og min omfangsrike kropp :o))

    6. fruensvilje: Ja vi kan være glad for at moten har gått fremover… Usj, jeg tenkte ikke på hvordan det var når man kom opp av vannet, ikke en behagelig tanke!!

    7. dvergpinschere i mitt hjerte: Og som “fruensvilje” nevnte i sin kommentar, tenk hvordan alt dette stoffet klistret seg til kroppen når man gikk opp av vannet.

    8. Hehe, ja bra at badetøyet ikke er sånn nå lenger! Med det der kunne man jo nesten ha badet med klærne på. Jeg var på stranda og badet igår, og da hadde jeg på badedrakt, – trives best i det. Bikini som ikke er altfor liten går det også, ellers så er det nok bare vi selv som tror at alle studerer oss. De fleste bryr seg heldigvis ikke.

    9. Hanne Beate: Du har nok rett i det at vi er nok vår egen verste kritiker når det gjelder hvordan vi ser ut… De aller fleste bryr seg ikke i det hele tatt. Jeg dukket inn i klesskapet og fant fram badedraktene mine og prøvde dem i går. Til tross for at det henger litt mer enn det gjorde i fjor, så passet de og holdt det meste på plass 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg