Noe gammelt og noe nytt

At det bygges nytt over alt i Oslo om dagen er ingen hemmelighet, og nå har de også kommet i gang i rehabiliteringen og nybygget på andre siden av gaten fra der jeg jobber. 

Jeg er virkelig for at de har valgt å beholde de gamle husene ut mot Youngsgata i stedet for å rive dem, som det er så vanlig at man gjør har gjort. Det er så trist når gamle fine bygninger med karakter rives, til fordel for nye og upersonlige kolosser.

I forrige uke snakket kollegene mine og jeg om hvordan de klarte å sette opp en sånn stor kran. Ingen av oss kunne fatte hvordan de fikk det til, og da var det greit å ha google. I løpet av et lite tastetrykk eller to så fikk vi en forklaring i form av en youtube video, noe som var ganske interessant å se på. Trodde ikke at det var sånn det skjedde. Nå kunne jeg sikkert ha lagt inn en film om det her, men nei…!!

Dette er den gamle bygården som nå skal rehabiliteres, og det skal bli spennende å se hva som kommer til å bli der. Boliger eller kontorer.

Det er jo ikke rare plassen å bygge på, og diskusjonen går ut på om det blir et frittstående hus eller om det skal bli en utvidelse av Sentrum Politistasjon. Det er bygningen som skimtes helt til høyre i bildet. Når jeg er tilbake fra ferie sånn i slutten av august, har de vel kommet et godt tykke med byggingen. Da vil det vel åpenbare seg hvordan det blir.

#byggearbeidet #rehabilitering #nybygg #nytt #gammelt #bygård #kran #heisekran #oslo #blogg

14 kommentarer
    1. Nye tider krever nye bygg. Men det er leit at noe som kunne ha vært bevart forsvinner. Det finns haugevis av løsninger når man skal sette opp ei kran, men alt må settes opp med tanke på sikkerhet. Ikke rart det blir dyrt. Er tross alt glad for at jeg bor der jeg bor for i Oslo er alt dyrt. Men endel av gamle Oslo er bevart på film i f.eks filmene om Olsenbanden, forresten hvor i Oslo ble de filmene laget?

    2. Ja det er utrolig hva de får til! på liten plass! Alltid spennende å se hva og hvordan det blir! 🙂 Dere har da underholdning utenfor vinduet..hihi

    3. Helge: Olsenbanden filmene er vel laget dels oppe på Kampen/Vålerenga, hvor det Kjell og Valborg bodde. Så er det vel filmet litt rundt omkring i Oslo, ved no 19 og Victoria terasse og rundt bankplassen. Jeg er enig at det er dyrt i Oslo, så man må lære seg hvordan man kan spare penger litt her og litt der :o))

    4. Søtmonsen ): Jeg syntes jo at de burde renovere så langt det går før de går til det skrittet å rive å bygge nytt. De gamle bygningene er jo så vakre :o))

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Det har vi, og akkurat nå satt jeg å kikket på han oppe i kranen. Han hadde ikke noe å gjøre, og hadde sparket av seg støvlene å satt med de langt opp etter vinduene. Han har fin utsikt oppe der han sitter :o))

    6. Siv Svanem: Det hender at det nye kan være fint og bra også, så jeg skal ikke bare være negativ. Det er vel bare det at jeg liker det gamle så godt.

    7. fruensvilje: Enten skal Sentrum Politistasjon bygges ut, eller så kommer det et smalt tilbygg midt i. Vi får bare vente å se hva det blir til slutt ;o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg