🏵 Dette har ikke skjedd før 🏵

Her i Casa Fres og Knurr finnes det kun grønne planter i vinduene mine, og det er en veldig god grunn til det. Alt annet som har blomster klarer jeg på en eller annen mirakuløs måte og ta livet av. Enten får de for mye vann eller så får de alt for lite, uansett blir utfallet det samme.

Til påske ville jeg gjerne ha en gul blomst, som kunne lyse opp litt på bordet… Etter å ha tenkt en stund å sett på utvalget hos Plantasjen, falt valget til slutt på en gul Ildtopp. Lenge sto den full av blomster, men så begynte forfallet. Blomstene visnet, og bladene gikk fra frisk grønn til sykelig gul. Jeg var på nippet til å kaste den, men ombestemte meg i siste liten.

Jeg klippet vekk alle de visne blomstene og halvgule bladene å satte den ut på balkongen. Der har den stått i hele sommer, og har faktisk kommet seg betraktelig. Den kom med et par blomster i sommer, og de står fortsatt der men noen nye har det ikke kommet. Jeg er overveldet for dette har nemlig aldri skjedd før, og for å sikre at den fortsatt trives skal den få stå ute på balkongen en stund til… Kanskje frem til gradene begynner å synke ned mot minus……

#planter #grønneplanter #blomster #ildtopp #gul #påskeblomst #påske #natur #leve #overleve #høst #september #søndag #blogg

8 kommentarer
    1. Gøy når man får det til å blomstre igjen, det hender jeg sparer på blomster, men stort sett kaster jeg dem når de ikke er fine lenger.. Vakker gul blomst på din <3

    2. SÃ¥ gøy! ja jeg har ogsÃ¥ en som jeg satt ut i sommer..den ser jeg har fÃ¥tt noe rosa blomster….men ser skrall ut ellers da…min altsÃ¥..sÃ¥ den skal nok fÃ¥ dø…stÃ¥r i en sÃ¥nn oppsats med flere planter og jeg er ikke sÃ¥ flink at jeg gidder Ã¥ potte dem om hver for seg…

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Det jeg gjorde for å gi den en sjanse, var å klippe vekk de største bladene sånn at de mindre bladene fikk mer næring. Det er alltid hyggelig å få blomsteroppsatser og grupper, men jeg syntes ofte det er vanskelig å få plantene til å overleve. De krever som regel forskjellig mengder med vann.

    4. Den var fin, og godt gjort å få den til å blomstre igjen. Den skal ha lite vann, og er en sånn kortdagsplante ala julestjerne. Jeg har sjelden fått den til å blomstre igjen, så den blir som regel kastet etterhvert.

    5. Hanne Beate: Jeg er litt stolt av at den både lever og blomstrer.. Når jeg klippet vekk visne blomster, tok jeg også å klippet vekk de største bladene. På den måten hadde planten en sjanse, og det ser ut til å ha virket :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg