St. Hansaften…

Sankthanssankt hansjonsok eller midtsommer er en kirkelig høytid til minne om døperen Johannes‘ fødsel. Dagen feires den 24. juni og er oppkalt etter døperen Johannes’
danske helgennavn, St. Hans. Dagen var helligdag inntil 1770 da den ble avskaffet ved festdagsreduksjonen. «Jonsok» kommer av jónsvaka, som ernorrønt og betyr «våkenatt for Jon» (en annen variant av Johannes). Sankthansaften feires 23. juni, kvelden før høytidsdagen, på samme måte som for eksempel jul-, påske- og pinseaften.

Sankthansfeiringen er knyttet til gamle, før-kristne midtsommertradisjoner som har blitt markert på ulikt vis over hele Nord-Europa, oftere som en folkelig midtsommerfest enn en kristen høytid. I Norge feires særlig sankthansaften som en sommerfest 23. juni, mange steder med store sankthansbål hvis været tillater det. (fra Wikipedia)

Selv hadde jeg egentlig tenkt meg ned i Spikersuppa for å være med på feiringen til Vål’enga, men så begynte jeg å rydde og vaske her og der å glemte helt bort tiden… Da jeg kom på det, var det for sent å dra syntes jeg da. Så derfor blir det St.Hansfeiring hjemme i heimen med noen gode filmer i stedet. Med det ustadige været vi har i dag kan det kanskje være like greit. Det skifter hele tiden på med sol og regn. 
 


For litt siden kom det et skikkelig uvær, og jeg kunne ikke se Manglerudåsen i det hele tatt… Like fort som det kom var det over, og sola skinte fra en knallblå himmel med noen hvite skydotter her og der. Tenker på Anne og Sven-Erik som er å feirer hos venner ved Glomma… Det kan bli en våt fornøyelse, hvis det fortsetter sånn utover kvelden… For deres del og andre som skal ut i kveld får man håpe at regnet er ferdig for i dag :o))






Da jeg var ute med all søppelt jeg hadde greid å finne frem, tok jeg med meg mobilen for å knipse litt. Det hadde akkurat stoppet å regne, og fargene og luktene var helt fantastiske. Derfor tok jeg med med mobilen for å knipse noen bilder utenfor blokka her jeg bor. Litt endring på Instagram ble det jo, men fargene på originalen var ikke ille de heller :o))


Kattedoen var ikke så delikat i dag, så det var på tide å skure og desinfisere den til pusenes store interesse… Vinja satt først ved siden av meg da jeg begynte å vaske doen, men så ville hun se nøyere på. Jeg sto jo med baken i været og hode inne i dusjen, og da spaserte hun like godt opp på ryggen min å la seg til mens hun kikket over skulderen hennes. Ikke det mest behagelig for meg med dårlig rygg å ha en stor katt liggende der, men det gikk da :o))

Da jeg hadde oppi sand satt Vinja klar, og hadde nok store forhåpninger om å være den første som skulle bruke doen… Det gikk ikke sånn gitt, for Ronja var tydeligvis veldig nøden å strøyk forbi Vinja i det hun hadde tenkt å gå inn.. Det var ikke populært, og da Ronja kom ut igjen satt Vinja klar og føyk på henne så pelsdottene fløy rundt dem, hehehe!! Like etter var de gode venner igjen :o))

4 kommentarer
    1. Hehehehehe.. Må le av pusane , klart det er viktig å være førstemann;)
      Så flotte bilder du har tatt, kjekt å få se seg litt om 😉
      Ha en fortsatt fin kveld videre .

    2. Allis: Noen ganger er det rene sprinten for å komme først inn for å markere doen :o))
      Takk Allis, morsomt å ta bilder, og så har jeg jo fått et nytt leketøy “Instagram” på mobilen, hihihihi!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg