Dagstur til Rjukan i dag

I dag ringte klokken ekstra tidlig siden jeg skulle reise til Rjukan i dag sammen med Anne og Kine. Faren har nemlig fødselsdag i dag, og fyller hele 80 år :o)) Han ble feiret av søstrene sine og broren min i går med masse god mat. Jeg hadde kjøpt en bløtekake på fredagen som jeg hadde tenkt til å ta med meg oppover, men når jeg snakket med han på lørdag formiddag så fortalte ha at en nabo hadde kommet med en bløtekake til ham allerede. Litt dumt kanskje at jeg ikke snakket med han før jeg handlet, men pytt sann den skal nok få ben å gå på alikevel den kaken :o))


(bildet hentet fra google.no)

Nesten hele veien opp til Rjukan var vi alene på veien, og det gikk ganske så radig oppover. Klokka var ikke så mye over 8 når vi dro fra Oslo, og vi brukte vel ca 2,5 time opp. Temperaturen svingte mellom + 8 og 0 avhengig hvor høyt i terrenget vi var. Rett etter at vi hadde svingt av ved Mæl mot Rjukan var det ganske glatt på veien…. Jeg trodde at det bare var vått, men det var is på veien og jeg kjente at bilen dro til siden når jeg ga på. Skikkelig ekkelt, syntes jeg.

Faren min hadde fyrt opp i ovnen og jeg kunne se røyken stige opp fra pipa langt unna :o)) Det var kjølig ute, men deilig og varmt inne i stua hans. Det var kanskje litt tidlig på formiddagen, men han kom med bløtekake og kaffe med en gang. Det var noen voksne stykker som smakte veldig godt, men jeg hadde ikke sjangs til å spise opp mitt stykke. Til slutt tok faren min å spiste opp resten.

Fra terassen til faren min ser man rett opp på Gaustadtoppen, og den var ekstra flott i dag i det fine høstværet :o))

Denne fine fossen kommer rett ned fra fjellet ved huset til faren min. Om våren i snøløsningen er den ekstra fin der den har masse smeltevann som den sender ut for fjellkanten. Faren min fortalte at man hører veldig godt når isblokkene deiser ned fjellsiden, og det kan jeg godt tenke meg.

Naboen over veien ble også ropt ned for å få et stykke kake og en kaffetår. Ved 14 tiden kom søsteren min og mannen hennes og nevøen min innom. Det vare en stund siden vi hadde sett hverandre så det var hyggelig å sitte å praten en stund. Det ble ikke så lenge for klokka nærmet seg 15, og vi hadde bestemt at vi skulle å spise middag innen vi satte nesen hjemover.

Tante Jorid sto på bussholdeplassen å ventet på Rjukanekspressen til Notodden, og jeg svingte innom henne for å slå av en prat å for å spørre om hun ville sitte på til Oslo etter vi hadde spist middag. Hun takket for det, men valgte heller å ta bussen siden hun regnet med at bussen til Oslo korrensponderte med ekspressen. Da ville hun mest sannsynlig være i Oslo før oss.


(bildet hentet fra: http://rjukan-hytteby.no/no/galleri)

Middagen ble spist på Kroa ved Rjukan Hytteby, som har veldig god mat… Denne gangen ble det en hamburgermeny m/salat og chips. Det var mye annet jeg godt kunne ha tenkt meg, men det var store og mektige menyer, og det kunne jeg ikke klare når jeg skulle sitte stille i bilen en stund etterpå. Det var godt med litt mat å sitte slappe av litt innen vi skulle kjøre hjemover igjen. Jeg var litt trøtt og sigen, men ikke verre enn at jeg kunne kjøre hjem over igjen.

Tenkte litt på om det ville være glatt nedover, men sola hadde fjernet det lille som var av is så det ble ikke noe problem. Det var tett trafikk innover allerede fra Rjukan, men det gikk ganske radig helt til bakkene oppover mot Meheia. Der var det en trailer, og det er jo ensbetydende med KØ med en gang. Det gikk så sakte et par ganger at jeg måtte helt ned i 1. gir et par ganger. Etter det gikk det ganske radig igjen helt til vi kom rundt ved Asker…. Da ble det full bråstopp i begge filene og det luset seg av gårde en stund før det ble helt stopp ved IKEA. Jeg er ikke spesielt god på det med KØ og i tillegg så strammet hælkappen på høyre sko så jeg hadde vondt i hælen. Når køen sto stille fikk jeg knytt opp lissen og løsnet på skoen å da gikk det mye bedre. Køen løsnet etterhvert og vi var hjemme igjen hos meg rett før kl 20.

Pusene satt i hvert sitt vindu å kikke ut i mørket, og ventet på at mammen deres skulle komme hjem til dem. De klatret omtrent oppover bena mine og mjauet og ville ha masse kos. Det fikk det også, så mye de bare ville ha :o))

Nå skal jeg synke langt tilbake i godstolen å se litt på tv innen jeg tar kvelden…. I morgen har jeg tatt en feriedag fra jobben, og den skal jeg bruke til å sove lenge å slappe av. Så har jeg planer om å dra en tur på Plantasjen for å kjøpe inn lyng til gravlunden og til balkongkassen.

Ha en fortsatt fin søndagskveld, blogges!!

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg