En god grønnsaksgryte

Når jeg var i Sverige i går kjøpte jeg inn grønnsaker til en grønnsaksgryte, og den bestemte jeg meg for å lage i dag.

Når jeg hadde skrellet alle grønnsakene ble restene fra paprikaen liggende igjen på bordet, og da var Ronja der på pletten…. Hun bare digger grønnsaker og salat, og så snart hun kjenner lukten av dem kommer hun for å smake. Mens jeg begynte å lage gryten satt frk pus på bordet og spiste paprika :o))

Når gryta var nesten ferdig bestemte jeg meg for å smake på den for å kjenne om jeg måtte krydre mer… Jeg tok en potetbit i munnen for å smake og for å kjenne om den var gjennomstekt, og den var kokende varm. I det jeg bet den over kjente jeg hvordan den brant meg i ganen, og en megablemme ploppet opp. Heldigvis har det gått hull å den igjen nå, men det fortsatt ganske numment der oppe.

Det ble ganske mye gryte, så jeg har middag et par ganger til av den… å kanskje mer!!! Jeg pleide å lage sånne gryter ofte før, men nå er det en stund siden sist. Den smaker aldri det samme selv om jeg bruker akkurat de samme inngridiensene og krydderet.

Inngridienser:

Poteter
Løk
Gulerøtter
Selleri – eller selleristang
Purre – hadde ikke denne gang
Persillerot
Paprika
En boks med hakkede tomater m/krydder
To terninger med grønnsaksbuljong
Hvitløkskrydder eller hvitløk
Urtesalt
Pepper
Oregano
Karve
Vann
Olje til steking

Slik gjør du:

Skjær opp alle grønnsakene i ønsket størrelse. Når du har gjort det heller du litt olje i en kjele og svett av løken til den blir blank og glatt, og ha deretter i potetene å stek videre i noen minutter. Ha så opp i resten av grønnsakene, hakkede tomater, grønnsaksbuljongen, vann etter eget ønske og krydderet. Kok gryten til grønnsakene er slik som du selv ønsker at de skal være.

Personlig så syntes jeg det er godt med kokt ris til gryten.

#grønnsaker #gryte #krydder #ronja #katt 

7 kommentarer
    1. annebe: Det smakte veldig godt, spesielt siden det har blitt veldig mye kjøtt i det siste. Hehe, ja men det fungerer like bra med de vi får i butikken her hjemme :o))

    2. Anne: Den ble veldig god, men litt anderledes enn vanlig…. Det var nok for at jeg brukte en helt annen type boks med tomater, som smakte litt anderledes. Vi kan jo lage den hjemme hos deg en gang, så får du prøvd den…

    3. Vi spiser ofte suppe laget kun av grønnsaker, men ikke sommerstid 😉 Nå har vi der i mot grillet grønnsaker og hatt ris til, behøver ikke kjøtt eller fisk hver dag 🙂 Gleder med til desserten, naboen har laget rabarbrakompott til oss og med en iskule er det en nobel dessert 😀 Ha en fin kveld utendørs eller på balkongen din :-)))

    4. Lene S.: Har aldri forsøkt å grille grønnsaker, men skal definitivt teste det ut neste gang grillen skal brukes… Jeg har hatt en fruktkompott til dessert i dag, med druer, melon, ananas og jordbær… Smaken av sommer :o) Ha en fortsatt fin kveld du også :o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg